گشتی در تاریخ

گشتی در تاریخ

آشنا کردن کودکان با فرهنگ غنی و تاریخ پرشکوه ایران، وظیفه‌ای است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. چرا که کودکان، آینده این سرزمین هستند و اگر ندانند چه میراثی به آنها سپرده می‌شود، نمی‌توانند برای حفظ و اعتلای آن کاری کنند. برای آنکه دانش‌آموزان مدرسه پسرانه رهیار را با بخشی از تاریخ  ایران آشنا کنیم، برنامه‌ای جهت بازدید از موزه ایران باستان ترتیب دادیم. این موزه، یکی از ارزشمندترین اندوخته‌های تاریخ و فرهنگ ایران است و علاوه بر اشیا، ساختمان موزه نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این مقاله از وبلاگ رهیار از این بازدید، بیشتر بخوانید.

چرا موزه ایران باستان؟

تاریخ ایران با رویدادهای مهم، حضور سلسله‌ها، جنگ‌ها و مردمی عجین شده که علاوه بر این منطقه، گاه بر تمام مناسبات جهان اثر گذاشته‌اند. تاریخ به ما می‌گوید که یک سرزمین چگونه رشد یا افول کرده و مردم آن سرزمین‌ها چه نقشی در تعیین سرنوشت خود داشته‌اند.

برای پیدا کردن نشانه‌های تاریخی و کشف حقایق، موزه‌ها ساخته شده‌اند و حالا گنجینه‌ای از اشیای بسیار مهم هستند. در کشور ما نیز چند موزه بسیار مهم وجود دارد که «موزه ایران باستان» در صدر آنهاست.

این موزه پناهی برای اشیای مهمی از تمام بخش‌های سرزمین‌مان است و در آن آثاری گرانبها نگهداری می‌شود. دیدن از موزه ایران باستان بر هر دوستدار تاریخ و فرهنگی واجب است و می‌تواند دانش‌مان را درباره ایران، بسیار بالا ببرد.

تاریخچه موزه ایران باستان

موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان در نزدیکی میدان مشق و نبش خیابان سی تیر که به خیابان ادیان نیز شهرت دارد، ساخته شده است. این مکان اولین موزه مستقل ایران است و آن‌را آندره گدار که یک معمار سرشناس فرانسوی بود، در سال 1313 طراحی کرد. طراح موزه، بنای آن‌را با الهام از ساختمانی قدیمی و مهم به‌نام ایوان مدائن یا طاق کسری که حالا در خاک عراق است، به‌روی کاغذ آورد. ایوان مدائن که اکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده، در تیسفون، پایتخت دولت ساسانی قرار داشته و علاوه بر معماری شگفت‌انگیزش، اشیایی بسیار باارزش را در خود جای داده بوده است.

این ایده به طراح کمک کرد تا موزه‌ای در شان تاریخ و هنر ایرانی طراحی کند و نتیجه آن شد موزه ایران باستان.

ساخت موزه حدود دوسال طول کشید و در سال 1316، موزه ملی ایران رسما افتتاح شد.

اشیای موزه ایران باستان

وقتی با کودکان وارد موزه شدیم، می‌توانستیم برق لذت را در نگاه‌شان پیدا کنیم. آنها در ابتدا با ویترین‌هایی مواجه شدند که اشیایی از کشف‌رود خراسان و نشانه‌هایی از انسان‌های اولیه را در خود جای داده است. پس از آن راهنمای موزه با کمک نقشه بزرگ روی دیوار، توضیحاتی را درباره ایران، گستردگی گذشته آن و تغییراتی که داشته است را شرح داد.

بعد بازدید از موزه را با دیدن اشیایی از دوره عیلام آغاز کردیم. آجرهایی را دیدیم که از اثر فرهنگی مهم ایران یعنی زیگورات چغازنبیل، به موزه آورده شده بودند.

پس از آن گاو اونتاشگال را دیدیم و در ویترین‌های کناری هم اشیای برنزی، سفالی و فلزی را مشاهده کردیم که از مناطق گوناگون ایران، جمع‌آوری شده‌اند.

موزه ملی ایران و اردوی دانش آموزی

از اینجای موزه به بعد برای کودکان جذاب‌تر بود. چرا که وارد بخش اشیای دوره هخامنشی شدیم. سردیس‌های پادشاهان هخامنشی، مجسمه داریوش و سنگ‌نگاره‌های رنگی شوش، حال و هوای دیگری به موزه داده بودند.

سرستون سالم و زیبای هخامنشی، تابوت کهن و اشیایی که از دوران سلوکیان باقی مانده‌اند نیز برای بچه‌ها جالب و الهام‌بخش بودند.

پس از آن موزاییک‌های دوره اشکانی و آثاری از دوره ساسانی را دیدیم تا بازدید از موزه ایران باستان، در ذهن کودکان چون یک درس مهم، به یادگار بماند.

اردوهای متفاوت مدرسه رهیار

چه نتایجی گرفتیم؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته بازدید از موزه‌های مهم در برنامه درسی کودکان گنجانده می‌شود. چرا که موزه‌ها از تاریخ، هنر، فرهنگ، جغرافیا و شواهدی می‌گویند که بی‌شک در زندگی امروزی ما نیز نقش دارد. در دیگر کشورها، موزه‌ها برای حضور حضور کودکان برنامه‌هایی عالی دارند و کاری می‌کنند که بازدید از موزه تبدیل به یک برنامه مفرح و بسیار باارزش شود. وقتی کودکان به موزه‌ها رفت و آمد کنند، فضای موزه‌ها نیز به سمت دیگری می‌رود و علاوه بر بچه‌ها، خانواده‌ها نیز از موزه لذت می‌برند. با حضور در موزه‌ها و دیدن جاذبه‌های آن، به عمق تاریخ و فرهنگ سرزمین‌ها سفر کنید و کودکان را همراهی کنید تا از سنین کم نسبت به سرزمین خود احساس تعلق داشته‌ باشند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *