نجارهای رهیار

نجارهای رهیار

نجاری در رهیار از تجربه‌های نو و جذاب برای کودکان است. نجاری مثل آشپزی، کاردستی درست کردن و کار با ابزار و وسایل، برای بچه‌ها خاص و متفاوت است. نجاری از آن تجربه‌هایی است که والدین فکر می‌کنند برای کودکان خطرناکند. کار با اره، میخ و چکش اگر با روش درست انجام نشود، می‌تواند حادثه آفرین باشد. اما در دبستان پونک رهیار ما کاری کردیم که بچه‌ها بتوانند در ایمنی کامل، این تجربه‌ها را کسب کنند. در اینجا برای‌تان از کارگاه نجاری رهیار بیشتر گفته‌ایم.

نجاری در رهیار

کار کردن با چوب، برای بسیاری از مردم واقعا لذت‌بخش است. چراکه چوب از دل طبیعت می‌آید و گرمایی ویژه دارد. از سوی دیگر، سختی چوب به‎ هنرمندان کمک می‌کند بتوانند مجسمه‌ها، کالاها و اشیایی باارزش را بسازند. این‌روزها خرید وسایل چوبی نیز رونق خوبی دارد و کسانی که می‌دانند چگونه به چوب شکل دهند، درآمدهای بالایی کسب می‌کنند.
کودکان نیز دوست دارند تجربه‌های مفید و نو را داشته باشند. آنها کنجکاو و جستجوگرند و از شناختن رویدادهای جدید استقبال می‌کنند.

از سوی دیگر اگر بتوانند در کودکی تجربه‌هایی را کسب کنند، در نوجوانی و بزرگسالی، شناخت بهتر و بیشتری نسبت به خود دارند. ضمنا با آگاهی بالاتر نسبت به نیازهای خود اقدام می‌کنند و در نهایت، شرایط مناسب‌تری را برای زندگی خویش، فراهم می‌آورند.
با درنظر گرفتن تمام این‌ها، در مدرسه پسرانه رهیار، واحد پونک، کارگاه نجاری کودکان را برگزار می‌کنیم.

در کارگاه چوب چه می‌گذرد؟

نخست آن‌که تمام دانش‌آموزان ما با وسایل ایمنی کامل وارد کارگاه می‌شوند. آنها باید دستکش و عینک مخصوص بپوشند. ضمنا درباره تمام اصول ایمنی، چگونگی رفتار در کارگاه، شیوه تعامل با یکدیگر و اهمیت رعایت نکات ایمنی، با آنها گفتگو می‌شود.


پس از آن، کارگاه برای حضور کودکان آماده می‌شود. فاصله‌های ایمن صندلی‌ها، استفاده از ابزار امن و کمک گرفتن از تجهیزات مناسب در کارگاه، با دقت رعایت می‌شود.
حضور مربی آگاه و باتجربه که کار چوب و شرایط کار با کودک را می‌داند نیز از مزایای مهم این کارگاه است.

چه چیزهایی می‌سازیم؟

علاوه بر آشنایی با وسایل، دانش‌آموزان ما یاد می‌گیرند که چگونه چوب را برش بزنند، سمباده بکشند و در نهایت آن‌را تبدیل به یک جاکلیدی با حرف اول اسم‌شان کنند. علاوه بر این، روغن‌زدن به چوب و رنگ کردن آن نیز درس‌هایی است که در کارگاه یاد می‌گیریم.


با این روش کودکان می‌توانند تجربه‌هایی جدید را بیاموزند و علاوه بر آن می‌توانند بدون ترس، با ابزارهایی کار کنند که در حالت عادی دست زدن به آنها برای‌شان ممنوع است.

چه نتایجی گرفتیم؟

کار کردن در کارگاه چوب یک تجربه بی‌همتاست. اینجا کودکان می‌توانند دانش‌های جدید و متنوعی را به‌دست بیاورند. علاوه بر این، امکان رویارویی با ابزارهایی را دارند که آنها را به یک نتیجه واقعی می‌رساند.
در کارگاه نجاری در رهیار، نکات ایمنی را خیلی خوب می‌آموزند. یاد می‌گیرند چگونه از یکدیگر مراقبت کنند و در کارگاه به نتایجی مناسب برسند.


کودکان در پایان کارگاه وسایل چوبی را خواهند داشت که متعلق به‌خود آنها و نتایج زحمات‌شان است. شی چوبی ارزشمندی که تا همیشه برای‌شان باقی می‌ماند و شاید آغازی برای ساختن و طراحی‌های مهم در بزرگ‌سالی باشد.

شما چه فکر می‌کنید؟

به‌نظر شما برگزاری این کارگاه‌ها چقدر اهمیت دارد و نتیاج آن‌را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ فکر می‌کنید چه کارگاه‌های دیگری برای کودکان مناسب است و می‌تواند به آنها برای داشتن تجربه‌های بهتر کمک کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *