مانور زلزله در پیش دبستان

مانور زلزله در پیش دبستان

مانور زلزله از جمله مهارت‌هایی است که در پیش دبستانی رهیار آن‌را آموزش می‌دهیم. در این مقاله از وبلاگ مدرسه پسرانه رهیار بیشتر درباره این آموزش و نتایجی که از آن گرفته‌ایم، بخوانید.

چرا مانور زلزله داریم؟

بخش‌های زیادی از شهرها و روستاهای ایران بر روی گسل‌های زلزله‌خیز ساخته شده‌اند. گسل‌ها که شکستگی‌هایی در پوسته زمین هستند، گاهی حرکت می‌کنند و انرژی حاصل از این رویداد، زلزله‌هایی را پدید می‌آورد. زلزله سریع و گاه ویران‌گر است. اتفاقی است که ممکن است در هر زمانی رخ دهد و درنتیجه همه از جمله کودکان باید بدانند که چگونه در شرایط بحرانی از خطر دور بمانند.

ما وظیفه داریم این آموزش را از سنین کودکی آغاز کنیم تا درصورت وقوع زلزله‌ای مهیب، تلفات کمتری رخ دهد و انسان‌های بیشتری جان سالم به‌در ببرند.

در مانور زلزله چه می‌کنیم؟

برای آنکه مانور زلزله اثرگذار باشد باید اصول آن رعایت شود. نخست به کودکان گفتیم که زلزله چیست، چرا رخ می‌دهد و امکان حادث شدن آن درهر زمان و مکانی وجود دارد.

پس از آن نقاط امن را با‌هم شناسایی کردیم و توضیح دادیم که در فضایی چگونه باید پناه بگیریم. مثلا اگر در کلاس باشیم کجا امن است، اگر در حیاط و راهرو باشیم، کجا برویم و البته درباره فضاهای امن خارج از مدرسه نیز اطلاعاتی را به نوآموزان دادیم.

تمرین نجات در مانور زلزله

مرحله بعدی مانور یادگیری اصول کمک‌های اولیه است. آموختن این فنون بسیار اهمیت دارد و چه‌بسا انسان‌های بسیاری با دانستن همین اطلاعات نجات پیدا کرده‌اند. پس برای نوآموزان درباره آتل بستن، چگونه بستن زخم‌ها، اصول کمک کردن به همدیگر و… گفتیم تا اطلاعات کافی را داشته باشند.

چه نتایجی گرفتیم؟

به‌عنوان ساکنان یک سرزمین زلزله‌خیز باید اطلاعات کافی درباره زلزله و اقدامات پس از آن داشته باشیم. بسیار مهم است که آگاهی نسل‌ها را نسبت به مخاطرات طبیعی افزایش دهیم و نگذاریم ترس یا عدم آموزش به آنها آسیب بزند. جالب است بدانید در زلزله بم چند کودک دبستانی به‌طرز معجزه‌آسایی از زیرآوارها زنده بیرون آمدند. وقتی از آنها پرسیدند که چگونه زنده مانده‌اید گفتند که در مدرسه به آنها درباره پناه گرفتن در زمان وقوع زلزله آموزش‌هایی داده شده بود و آنها نسبت به شرایط آگاه بودند. امید است که هرگز سرزمین ما با چنین وقایع تلخی روبرو نشود اما ما وظیفه داریم درباره زلزله و دیگر بلایای طبیعی بیاموزیم و به فرزندان خود نیز آموزش‌های لازم را بدهیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *