یک روز در استخر

یک روز در استخر

شنا از آن ورزش‌هایی است که پیر و جوان به آن علاقه دارند. شنا می‌تواند تنش‌ها و اضطراب‌های روزانه را کاهش دهد، بدن را آرام کند و به بهبود بیماری‌ها نیز کمک خواهد کرد. به‌همین دلیل یکی از اردوهایی که در پایه متوسطه اول مدرسه پسرانه رهیار داشتیم، اردو استخر بود. اینجا برای‌تان بیشتر در این باره گفته‌ایم.

چرا شنا کنیم؟

این ورزش از قدیمی‌ترین فعالیت‌هایی است که انسان‌ها به‌آن نیاز و علاقه داشتند. می‌گویند حدود 2600 سال پیش از میلاد مسیح، در مصر باستان به مردان جنگ‌آور شنا یاد می‌دادند. درواقع ارتش مصر، این ورزش را از الزامات می‌دانست. در نقش‌های هیروگلیف می‌توان آثاری را دید که به یادگیری شنا اشاره دارند. به‌جز مصر، یونانی‌ها و ژاپنی‌ها هم به آموختن این ورزش اهمیت می‌دادند. چرا که نزدیک اقیانوس بودند و برای انجام کارها و فعالیت‌های گوناگون لازم بود که از بچگی آن‌را یاد بگیرند.

تاریخچه شنا در ایران

ایرانی‌ها از قرن‌ها پیش به دریانوردی و صید مروارید مشغول بودند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتش ایران در دوران کهن با روش‌هایی می‌توانست غواصی هم بکند. اما با گذشت سال‌ها، وضعیت شنا در ایران رو به افول رفت. شواهد نشان می‌دهد تا حدود سال 1310 استخری در تهران نبوده است. فقط یک استخر نظامی و یک استخر برای پزشکان تعبیه شده بود. درنتیجه مردم یا در آبگیرها و دریا آب بازی می‌کردند یادر خزینه‌های حمام عمومی، که بهداشت هم در آنها رعایت نمی‌شد.

امروزه اما در هر محله، استخرها با شرایط و ویژگی‌های گوناگون ارائه شده‌اند تا همه علاقه‌مندان بتوانند این ورزش را یاد بگیرند.

فواید شنا برای کودکان و نوجوانان

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درباره این ورزش و نقش آن در رشد و تعالی کودک انجام شده است. این بررسی‌ها نشان دادند که شنا می‌تواند باعث افزایش هوش و تمرکز باشد. بچه‌هایی که ورزش می‌کنند، اجتماعی‌ترند و حواس‌شان کمتر پرت می‌شود. همچنین این ورزش باعث افزایش حجم ریه می‌شود. عضلات بچه‌هایی که در استخر هستند قوی‌تر است و بهتر رشد می‌کند.

اردو شنا در متوسطه اول

به‌سبب وجود فواید بسیار، اردوی شنا برای دانش‌آموزان متوسطه اول برگزار شد. برای این اردو حدود 3 ساعت در استخر بود و علاوه عوامل غریق نجات، سه نفر از مسئولین مدرسه هم بچه‌ها را همراهی کردند. این برنامه با هدف ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان و تقویت روحیه همبستگی، اجتماعی و ایجاد انگیزه ورزشی در دانش آموزان پایه هشتم، در آبان 1402، برگزار شد.

شما چه فکر می‌کنید؟

شنا برای کودکان و نوجوانان، ورزشی پر از فایده و اثرگذار است. شما فکر می‌کنید چگونه می‌‌تون اردوهای مدرسه را پربارتر کرد؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این باره با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *