کشف مزه‌ها

کشف مزه‌ها

شناخت مزه دنیای شگفت‌انگیزی دارند. درواقع این مزه‌ها هستند که کمک می‌کنند برخی غذاها را دوست داشته باشیم و برخی را نخواهیم بخوریم. درست است که علاوه بر مزه، نیاز بدن ما نیز در ساختن ذائقه‌مان اثر دارد اما مزه‌ها نیز بسیار اثرگذارند. پس لازم است از کودکی چشایی فرزند خود را تقویت و او را با مزه‌های خوب آشنا کنیم. این کار علاوه بر آنکه به کشف ویژگی‌های بدن کودک کمک می‌کند، در ساختن ذائقه سالم، نقش دارد. در این مقاله از مدرسه رهیار برای‌تان از درسی در کلاس علوم پایه اول گفته‌ایم. این مبحث مربوط به چشایی و کشف مزه‌ها است.

چرا مزه‌ها مهم هستند؟

زبان ما می‌تواند مزه‌های گوناگونی را از هم تشخیص دهید. بخشی برای چشیدن شیرینی، قسمتی برای شوری، جایی هم برای کشف تلخی و ترشی داریم. همه این مزه‌ها در جایگاه درست می‌توانند دلچسب باشند. مثلا زیتون که ته‌مزه تلخی دارد، به‌نظرمان خوشمزه می‌آید. ما ترشی میوه‌ها و آب‌میوه‌ها را می‌پسندیم و طعم شور و شیرین را در غذا، دسر و… دوست داریم.

مزه‌ها به ما کمک می‌کنند در ذهن‌مان برای هر چیزی، پرونده‌ای داشته باشیم. این پرونده‌ها گاه از کودکی باز شده‌اند. اگر تجربه‌ی بدی یک پرونده را باز کرده باشد، ما با آن مزه بعدها به مشکل می‌خوریم.

سبزیجات و مزه‌ها

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باید هر روز در بشقاب ما باشد، سبزیجات است. سبزیجات آن هم برای نسل کم‌تحرک امروزی که چاقی و امراض دیگر در کمینش است، یک ضرورت تلقی می‌شود. اما خیلی از بچه‌ها مزه سبزیجات را به‌درستی کشف نمی‌کنند. در نتیجه از آن فاصله می‌گیرند و خوراکی‌های مضر را جایگزین آن می‌کنند. پس لازم است که بچه‌ها را با مزه‌های خوب آشنا کنیم تا علاوه بر لذت بردن، سالم و شاداب باشند.

کلاس علوم و مزه‌ها

در دبستان رهیار واحد عدل در کلاس علوم سبزیجات و میوه‌های رنگارنگی را آوردم. هدف ما شناخت مزه و کشف ویژگی‌های زبان بود. علاوه بر این می‌خواستیم بچه‌ها طعم‌های جدید را بشناسند و با مزه سبزیجات آشتی کنند.

چه آموختیم؟

این کلاس به ما کمک کرد تا از راه غیرمستقیم، کودکان را با مزه‌هایی خوب آشنا کنیم. علاوه بر این کمک‌شان کنیم تا به ویژگی‌های زبان خود دقت کنند و بتوانند آن را بهتر بشناسند. ما فکر می‌کنیم تمرین عملی شناخت مزه‌ها از بهترین راه‌کارها برای رسیدن مقاصد عالی است و می‌تواند علاوه بر بعد آموزشی، نقشی در بالا بردن سطح سلامتی بچه‌ها هم داشته باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *