چقدر باید برای کودکانمام وقت بگذرایم؟

چقدر باید برای کودکانمام وقت بگذرایم؟

اگر بدانید تربیت کودکان و وقت‌گذاشتن برای آن‌ها تا چه اندازه اهمیت دارد، به‌سادگی از این مقاله رد نمی‌شوید. همواره یکی از اصلی‌ترین سؤالات والدین جوان این است که تا چه اندازه باید برای کودکانشان وقت بگذارند؟ اوقات فراغتشان را چگونه برنامه‌ریزی کنند؟ این سؤالات اصلی‌ترین سؤالاتی هستند که باید هنگام وقت‌گذاشتن برای کودکان باید به آن‌ها توجه کنیم. معمولاً وقتی صحبت از وقت‌گذاشتن برای کودکان می‌شود، والدین شروع به آوردن بهانه‌های مختلف می‌کنند.

بهانه‌های والدین معمولاً به دلیل عدم آگاهی و نداشتن تخصص کافی در تربیت درست و اصولی کودکان است. اما سؤال اصلی است که چرا در چنین کار مهمی نباید مشورت گرفت؟ در واقع تربیت کودکان آن‌قدر اهمیت دارد که بهتر است ابتدا از مشاوران مناسب و متخصص کمک بگیریم و سپس تصمیم نهایی خودمان را اجرا کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به کلیدی‌ترین نکات در مورد وقت‌گذاشتن برای کودکان اشاره کنیم. اگر می‌خواهید از نکات اصولی این حوزه آگاه شوید، با ما همراه باشید.

تربیت کودکان
بهترین بازی­‌ها برای تربیت کودکان

انواع بازی­‌های مناسب برای تربیت کودکان

پیش از این­که بخواهیم با کودکانمان بازی کنیم و برایشان وقت بگذاریم، باید ابتدا یک برنامه­‌ریزی درست داشته باشیم. در این قسمت می­‌خواهیم به بازی­‌هایی اشاره کنیم که می­‌توانید با انجام‌دادن آن­ها با کودکانتان وقت بگذارید.

بازی­‌های جسمی کودکان

اولین نکته در تربیت کودکان، شناخت و انتخاب درست بازی­های این دوران است. همان­طور که می­دانید، رایج­ترین نوع بازی­ها در دوران کودکی بازی­های جسمی هستند. این بازی­ها باعث می­شوند که انرژی کودک سریعاً تخلیه شود.

بازی­‌های تقلیدی

این بازی‌­ها، یکی از محبوب‌­ترین بازی­‌ها برای کودکان هستند. در این مدل از بازی­‌ها، کودکان سعی می­‌کنند خودشان را جای شخص دیگری بگذارند و از این طریق دنیای جدیدی را برای خود خلق کنند. در واقع این بازی­ها، تخیلی محسوب نمی­شوند اما از قوه تخیل کودک نشئت می‌گیرند. شما نیز می­‌توانید در این نوع بازی­‌ها، نقش خاصی را بر عهده بگیرید و با کودکتان وقت گذارید.

بازی­‌های تخیلی

این بازی­‌ها، بهترین تمرین برای تبدیل کودکان به نقاشان، فیلم‌­سازان و نویسندگان برتر آینده است. شما در این بازی­‌ها، خلاقیت کودکتان را پرورش می‌­دهید. همان­طور که می‌­دانید، خلاقیت اصلی‌ترین چیزی است که باید در دوران کودکی تقویت شود. از طرفی برای تقویت هر ویژگی در دوران کودکی، باید به دنبال روش‌­های مخصوص و مختص به آن باشیم. بازی­‌های تخیلی بهترین روش برای افزایش و تقویت خلاقیت کودکان هستند.

بازی­‌های آموزشی

قطعاً با انواع این بازی‌­ها آشنا هستید. هدف این نوع بازی­‌ها ذهن کودک است و از این طریق در تربیت کودکان تأثیر می‌­گذارند. بازی­‌های آموزشی، به شاخه­‌های مختلفی تقسیم می‌­شوند. همچنین این بازی‌­ها در گروه‌­های سنی مختلفی قابل‌اجرا هستند. حتماً در انتخاب نوع بازی برای کودکتان، به سن و از همه مهم‌تر علایق او توجه ویژه­ای داشته باشید.

بازی­‌های نمایشی

این بازی‌­ها نیز از رایج‌­ترین بازی­‌ها در دوران کودکی هستند. در این بازی­‌ها نیز تمرکز اصلی روی پرورش قوه تخیل کودکان است. همچنین این بازی­‌ها، بهترین روش برای درگیرکردن عواطف و احساسات کودک محسوب می‌شوند. باید بدانید که بهترین روش برای این­که کودکانمان را از دنیای کوچک درونی خود خارج و با جهان و محیط اطراف آشنا کنیم، همین روش است.

چگونه برای کودکانمان وقت بگذاریم؟

پیش از آنکه برای کودکانتان کاری انجام دهید باید از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم بهره‌مند شوید و آن­ها را به بهترین نحو ممکن اجرا کنید. اگر می‌­خواهید چند سال بعد با یک جوان خودساخته، باهوش و خلاق روبرو باشید، باید از امروز ریشه‌­های آن را پرورش دهید. در ادامه می‌­خواهیم به نکاتی بپردازیم که حاصل تحقیقات علمی متخصصین بوده و بارها توسط افراد مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

به همراه خانواده بیرون بروید

بخش مهمی از خاطراتی که در ذهن کودکان حک می‌شود، مربوط به مسافرت‌ها و گشت‌وگذارها با خانواده است. این موضوع بخشی خاطرات کودکی همه افراد است و باید به آن توجه ویژه‌ای کنید. هنگامی که با خانواده­تان برای صرف شام به رستوران می‌روید یا زمانی که فیلمی را در سینما باهم تماشا می‌کنید حتی وقتی که در پارک قدم می‌زنید، ذهن کودکتان را برای آینده­ای روشن آماده می­کنید.

با کودکتان به پیاده‌­روی بروید

پیاده­روی با کودکان یکی از بهترین ترفندها برای نزدیک شدن به او است. اصلی­ترین کاری که شما باید برای تربیت کودکان­ انجام دهید، ایجاد احساس صمیمیت  است. اگر او شما را دوست خود بداند هم به نفع­ شما و هم فرزندتان خواهد بود.

راه­‌حل مشترک پیدا کنید

روش بسیار مهم و کارآمد بعدی این است که برای مشکلاتی که پیش می‌­آید، راه‌حل‌­های مشترک و مناسب پیدا کنید. شما در این روش علاوه بر تربیت کودکان، خلاقیت او را نیز افزایش می­‌دهید. باید بدانید که رفتار حل مسئله اولین چیزی است که باید در کودکتان تقویت شود. شما باید از تمامی این روش‌­ها استفاده کنید و روی ذهن کودکتان تأثیر بگذارید.

با کودکتان بازی‌­های مختلف را تجربه کنید

روش بعدی برای تقویت هوش و خلاقیت کودکان، بازی‌کردن با آن­ها است. همان­طور که در قسمت قبلی گفتیم، بازی­‌های مختلفی هستند که می­‌توانند به شما کمک کنند. حتماً از این بازی­‌ها استفاده کنید و نتایج آن را ببینید. اما قبل از شروع انجام این بازی­ها حتماً به چند نکته توجه کنید. اولین نکته مهم است که بازی مربوطه، برای سن کودکتان مناسب باشد. همچنین حتماً توجه کنید که کودکتان به چه نوع بازی‌­هایی علاقه دارد و به تمایل او را نیز در نظر داشته باشید.

وقت گذراندن به هر طریقی!

به­‌صورت کلی می‌­توانیم بگوییم که باید از هر طریقی که می‌­توانید او را همراهی کنید. همه این کارها در نهایت منجر به نزدیک شدن شما به کودکتان می‌­شود و او را تبدیل به فردی خلاق می­‌کند. حتماً روزانه به این مسائل توجه کنید و برای مشکلاتی که ایجاد می‌­شود به دنبال راه­حل مناسب باشید. شک نکنید که همه این راه­‌حل‌­ها منجر به تربیت سالم‌تر و ایجاد آینده‌ای روشن‌­تر برای فرزندتان خواهد شد.

نتیجه وقت‌گذاشتن برای کودکانتان را می­‌دانید؟

شاید بهتر باشد که در انتهای مطلب به این نکته توجه کنیم که چرا باید همه این کارها را انجام دهیم؟ نتیجه این‌همه تلاش به چه چیزی تبدیل می‌­شود؟ باید ابتدا بدانیم که در انتهای مسیر قرار است چه نتیجه­ای بگیریم و سپس با برنام­ریزی و اجرای درست، به هدفمان برسیم.

تقویت خلاقیت کودک­

همه والدین می‌­دانند که خلاقیت، عضو جدانشدنی از مسیر موفقیت است. در واقع برای این­که بتوانید در آینده فرزند موفق و مستقلی داشته باشید، باید در کودکی خلاقیتش را تقویت کنید. پس اولین نتیجه تربیت صحیح کودکان، افزایش خلاقیت­ آن‌ها است.

افزایش استقلال کودک­

همه ما شیفته افراد مستقل و خودساخته می‌­شویم. قطعاً شما نیز افرادی را می­‌شناسید که خودساخته باشند و بتوانند برای مشکلات، راه حلی مناسب پیدا کنند. ریشه تمام این ویژگی­ و قابلیت‌­ها در کودکی است. از همین امروز باید شروع کنید و حس استقلال را در کودکتان ایجاد کنید.

ارتقا رفتار حل مسئله­ کودکتان

حل کردن مشکلات و روبه‌رویی درست با آن­ها یکی از اصلی­‌ترین ویژگی­‌هایی است که باید به کودکتان آموزش دهید. قطعاً افرادی که می­‌توانند برای مشکلاتشان راه­‌حل مناسبی پیدا کنند، چند قدم از دیگران جلوتر هستند. اگر می­‌خواهید کودکتان در آینده کسی باشد که به‌­راحتی روبروی مشکلات مقاومت می­‌کند و از فکر خود کمک می­‌گیرد، باید از امروز برای او وقت بگذارید.

هیچ­کس باهوش به دنیا نمی­آید!

قبول داریم که ژنتیک در باهوش بودن افراد نقش دارد. باید بدانید که ژنتیک تنها قسمتی از ماجرا است. این­که کودکتان در آینده فرد باهوشی باشد، تا حد زیادی به زندگی امروز او بستگی دارد. یکی از کارهایی که نقش بسیار زیادی در افزایش و تقویت هوش او دارد، بازی­‌هایی است که در موردش صحبت کردیم. این بازی‌­ها می‌­توانند به­‌صورت مستقیم باعث افزایش هوش کودکتان شوند.

ثبت خاطرات خوش

جدای از این­که بخواهید به نتیجه فکر کنید، برای کودکتان اوقات خوش امروز و خاطرات خوش فردا را بسازید! بهترین کاری که می‌­توانید برای کودکانتان انجام دهید، ساختن همین لحظات و خاطرات خوش است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *