جشن یلدا در رهیار

جشن یلدا در رهیار

جشن یلدا کهن جشن ایرانی است. سابقه برگزاری این جشن به هزاران سال پیش می‌رسد. رویدادی که در فرهنگ و تاریخ دیگر سرزمین‌ها نیز نقش داشته و توانسته پس از این همه سال هنوز باقی و زنده بماند. برگزاری جشن یلدا در دبستان پونک رهیار از آخرین رویدادهای پاییز بود. جشنی که در آن 4 پایه کنار هم شرکت کردند و اوقاتی خوش و شاد داشتند.

چرا یلدا؟

ایرانیان از گذشته‌های دور توانسته بودند تقویم‌هایی دقیق را بسازند. به‌همین دلیل آنها می‌دانستند آغاز سال نو، تغییر ماه‌ها و فصل‌ها، چه زمانی رخ می‌دهد. در این بین اساطیر و باورهای مردم نیز بر زندگی‌شان اثر می‌گذاشت. این‌گونه بود که مظاهر طبیعت سبب ایجاد جشن‌های گوناگون از جمله یلدا شدند. شب یلدا بلندترین شب سال بود و مردم بر این باور بودند که پس از این شب، مهر متولد می‌شود. آنها شب یلدا را دور هم می‌گذراندند تا دیو تاریکی و سرما بر آنها غلبه نکند.

روز بعد در تقویم‌های ایرانی، خرم‌روز بود. وقتی که مهر یا خورشید متولد می‌شد و روزها کم‌کم بلند می‌شدند. یلدا در سال‌های دور فرصتی برای شب‌نشینی و اطلاع از احوالات یکدیگر بود. حالا نیز یلدا جشنی برای دور هم بودن و شادی‌های بسیار است.

جشن یلدا در دبستان پونک

برای پاسداشت این رویداد خجسته در دبستان پونک رهیار جشنی برگزار شد. پیش از آغاز جشن، مدرسه با تزیین‌های یلدایی و پاییزی حال و هوای دیگری گرفت. برخی از این تزیین‌ها شامل کاردستی‌هایی بود که خود بچه‌ها آنها را ساخته بودند.

بعد هم دو میز زیبای یلدایی در دو طبقه مدرسه گذاشته شد تا حس و حال یلدا، به همه جای مدرسه سرک بکشد.

پس از آن یک شب قبل از یلدا برنامه جشن یلدایی در سالن آمفی‌تیاتر مدرسه برگزار شد. در این برنامه گروه زنبورک که شامل نوازنده‌ها و خواننده‌های بسیار هنرمندی بودند، به‌روی صحنه آمدند. آنها اشعار و قطعات کودکانه‌ای را همراه با مجری برنامه برای دانش‌آموزان خواندند. بچه‌ها نیز باهم حسابی آواز خواندند و شادی کردند. این برنامه با قطعه خونه مادربزرگه، به پایان رسید.

سلام بر زمستان

با پایان جشن از بچه‌ها با خوراکی‌هایی پذیرایی شد تا خاطره این شب یلدا را در ذهن بسپارند و با کوله‌باری از اتفاق‌های شاد به استقبال زمستان بروند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *