روزی برای دوستی با زمین

روزی برای دوستی با زمین

جشن درختکاری در پیش‌دبستانی مجتمع آموزشی پسرانه رهیار در اسفند 1402 برگزار شد. در این جشن برای بچه‌ها درباره گیاهان و زمین گفتیم. با هم گل کاشتیم و یاد گرفتیم که چرا باید به زمین و مواهب آن توجه داشته باشیم. در این مقاله از مجله رهیار از این جشن زیبا و پر از عطر و رنگ بخوانید.

جشن درختکاری چیست؟

درختکاری سنتی پسندیده است که در بیشتر فرهنگ‌ها و مذاهب به آن اشاره شده است. مردم بسیاری هستند که در زمان تولد فرزند، ازدواج و یادبود عزیزان خود درخت می‌کارند. چراکه درخت موجودی زنده است که شاید تا چندهزار سال زنده بماند. سایه، میوه و حتی بودن درخت، برای انسان‌ها و موجودات دیگر اثرات مفید بسیاری دارد. به‌همین دلیل آیین نیک درختکاری کمک می‌کند به هر بهانه‌ای اثری مفید از خود به جا بگذاریم.

چرا درخت مهم است؟

درختان و گیاهان نقش بسیار مهمی در زندگی ما و دیگر موجودات زنده دارند. درختان ریه‌های زمین هستند و اکسیژن مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. هر درخت خود یک جهان زنده است. برخی موجودات روی شاخه‌های آن زندگی می‌کنند. برخی دیگر در تنه و تعدادی هم لابه‌لای برگ‌ها سکونت دارند.

ریشه درخت‌ها خاک را محکم نگه می‌دارد تا سیلاب و رانش زمین رخ ندهد. از سوی دیگر، وجود ریشه درخت، می‌تواند آب را به سفره‌های زیرزمینی برده و به ذخیره آن کمک کند.

درخت‌هایی که میوه دارند، بخشی از زنجیره غذایی ما را تامین می‌کنند. آنها پر از شگفتی هستند و وجودشان به سلامت ما کمک خواهد کرد.

درختان به ما درس‌های زیادی هم می‌دهند. مثلا اینکه اگر درختی در جنگل قطع شود و تنه آن باقی بماند، درخت‌های دیگر با ریشه‌های خود به او کمک می‌کنند تا به زندگی ادامه بدهند. برخی درختان از گونه‌هایی بر روی تنه‌ی خود مراقبت می‌کنند. بعضی از آنها نیز اکوسیستم جنگل‌ها را ساخته‌اند.

روز درختکاری در رهیار

آموختن درباره طبیعت و جشن درختکاری یکی از برنامه‌های مهم برای نوآموزان پیش‌دبستانی رهیار بود. فرزندان ما توانستند با این موهبت طبیعی بیشتر آشنا شوند. آنها یاد گرفتند که هر گیاه چه قسمت‌هایی دارد و چرا آن تکه مهم است؟ بعد آموختند که کاشتن گیاه چگونه است و چطور می‌توان حتی با یک گیاه کوچک، تغییری بزرگ در دنیای اطراف ایجاد کرد.

به‌همین دلیل جشن درختکاری رهیار یکی از مهم‌ترین رویدادهای ما بود. روزی پر از عطر خوش گل!

شما چه فکر می‌کنید؟

طبیعت معلم بزرگی است که باید از کودکی سر کلاس‌هایش حاضر شویم. طبیعت به ما یاد می‌دهد با صلح و دوستی بیشتری به دنیا نگاه کنیم. یاد می‌گیریم با دنیا و خودمان مهربان‌تر باشیم و برای سودهای مقطعی، منابع حیاتی یک نسل را به‌خطر نیندازیم. با توجه به طبیعت، فرزندان ما به‌گونه‌ای دیگر رشد خواهند کرد. شما فکر می‌کنید چگونه می‌توانیم این آموزش‌ها را بهتر و موثرتر کنیم؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را دراین‌باره با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *