ثبت از طریق مشاهده

ثبت از طریق مشاهده

آموختن با مشاهده یک مهارت مهم برای تمام زندگی است. اینکه یاد بگیریم فقط نبینیم، بلکه مشاهده کنیم، بیاموزیم و آموخته‌های خود را به‌خاطر بسپاریم. برای آموختن، مشاهده، این تکنیک مهم را باید از کودکی آغاز کنیم تا بتوانیم دقیق و درست یاد بگیریم. در این مقاله از وبلاگ مجتمع آموزشی پسرانه رهیار برای‌تان از برنامه‌ای از دبستان عدل رهیار گفتیم. در این اردو ما ثبت از طریق مشاهده را یاد گرفتیم.

چرا مشاهده مهم است؟

آموختن با مشاهده می‌تواند به ما یک مهارت عالی را یاد بدهد. این آموختن می‌تواند به یادگیری عمیق کمک کند. درواقع با مشاهده ما عمیق‌تر می‌بینیم، توجه می‌کنیم و جزییات را به‌یاد خواهیم سپرد. با مشاهده می‌توان دقت بیشتری داشت و درنهایت آگاهانه آموختن را فرا گرفت. درک هدفمند محیط و استفاده از تمام حواس نیز با مشاهده تقویت می‌شود. اگر مشاهده را یاد بگیریم، حواس درگیر ما تقویت شده و می‌توانیم از آنها بیشتر و بهتر استفاده کنیم. پس آموختن مشاهده کمک می‌کند دیگر مهارت‌های خود را نیز بهتر کنیم.

آموختن با مشاهده در رهیار

یکی از برنامه‌هایی که در رهیار آن‌را اجرا کردیم، اردویی برای مشاهده بود. در این برنامه دانش‌آموزان همراه با معلم خود به یک فضای سبز باز رفتند. آنها یاد گرفتند که محیطی که شاید بارها دیده‌اند را این‌بار با دقت بیشتری ببینند. بعد با مشاهده بیشتر، فضاها را بهتر یاد گرفتند و آموختند که چقدر جزییات وجود دارد که تا به‌حال به آن توجه نکرده بودند. با مشاهده، کیفیت آموزش بیشتر شد و بچه‌ها توانستند چند مهارت را در یک اردو فرا بگیرند.

شما چه فکر می‌کنید؟

آموختن با مشاهده یک روش عالی برای بهبود مهارت‌هاست. این مهارت را می‌توان در سنین گوناگون بهبود داد اما بی‌شک بهترین موقعیت آموختن آن در سنین کودکی است. با آموختن مهارت‌های مفید و مهم ازجمله مشاهده فعال، بادقت و با درک بالا خواهیم شد. شما فکر می‌کنید چگونه می‌توانیم قدرت مشاهده خود را بیشتر کنیم؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این‌باره با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *