هنرمندان نیکوکار

هنرمندان نیکوکار


هنر ابزاری برای بیان احساسات، همراهی با رویدادها و زبان روح انسان است. علاقه به هنر در کودکی شکل می‌گیرد و توجه به آن می‌تواند هوش و احساسات انسان را تقویت کند. هنرمندان خلاق‌ترند و نسبت به رویدادهای اطراف خود واکنش بیشتری نشان می‌دهد. آنها مهارت خلق کردن زیبایی را می‌دانند و از آن بهره‌های نیک می‌برند. در مدرسه رهیار، هنرهای گوناگونی را به کودکان می‌آموزیم که یکی از آنها نقاشی است. دانش‌آموزان ما هنرمندان قابلی شده‌اند و می‌توانند به زیبایی، تفکرات خود را به تصویر بکشند. اما داستان نقاشی‌ها اینجا تمام نشده و از آنها برای اهداف والاتری بهره بردیم. در این مقاله از مدرسه رهیار درباره هنرمدان نیکوکارمان برای‌تان گفته‌ایم.

نقاشی و ارزش آن

شواهد باستان‌شناسی می‌گوید بیش از 60 هزار سال پیش انسان‌ها نقاشی روی دیوار غارها را آغاز کردند. طرح‌های انتزاعی، تصاویری از زندگی روزمره، رویدادهای مهم، حوادث، اتفاق‌هایی که در آسمان رخ می‌داد و هر آنچه که برای آنها مهم بود، موضوع نقاشی‌ها را شکل داد.
این نقاشی‌ها در سرتاسر جهان، از چین، استرالیا و مکزیک گرفته تا فرانسه، ایتالیا و البته ایران خودمان پیدا شده‌اند. نقاشی‌های کهن حالا موزه‌هایی در باد هستند و شواهد مهمی را از زندگی گذشته در اختیارمان می‌گذارند.
بعدها نقاشی، سرنوشت دیگری را ادامه داد. نقاشان بزرگی به دنیا معرفی شدند و توانستند رویدادهای مهم دنیا، تصویر پادشاهان، کاخ‌ها، بناها، صحنه جنگ‌ها و… را با رنگ و طرح در تاریخ جاودان کنند.
حالا نقاشی هنری ارزشمند است که به موجب آن می‌توان از جامعه گفت، رویدادها را ثبت و یا با تکنیک‌های نوین، هنر نقاشی را بازتعریف کرد.

در رهیار چه کردیم؟

آموزش نقاشی در رهیار با جدیت دنبال می‌شود. اینجا رنگ‌ها و نقش‌ها، برای پروراندن ذهن کودک همیشه حاضر هستند و به او کمک می‌کنند انعکاس ذهن خود را بر روی کاغذ بیاورد. نقاشی‌های دانش‌آموزان رهیار در بسیاری از قسمت‌های مدرسه، اتاق مدیران، اتاق معلم‌ها، راهرو و بر روی دیوار کلاس‌ها دیده می‌شود. چرا که می‌خواهیم دانش‌آموزان بدانند اثری که خلق کرده‌اند برای ما با ارزش و لایق آن است که دیده شود. نقاشی‌ها گاه به‌صورت تکی و گاه گروهی قاب شده‌اند. برخی خالقان آثار بزرگ شده‌اند و به پایه‌های دیگر رفته‌اند. شاید بعضی دیگر حالا وارد دانشگاه شده باشند و به‌زودی خودشان صاحب فرزندی شوند. اما هنر آنها هنوز روی دیوارهای مدرسه به‌یادگار مانده و قرار است یادگاری‌های دیگری نیز به آنها در سال‌های بعدی اضافه شود.

نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان در مدرسه رهیار

رسم نیک در رهیار

با پیشرفت دانش‌آموزان و افزایش مهارت نقاشی آنها، تصمیم گرفتیم کاری متفاوت کنیم. پس از بچه‌ها خواستیم زیباترین نقاشی‌های خود را بکشند. کم‌کم نقاشی‌ها آماده می‌شدند و در آنها می‌توانستیم خلاقیت، رنگ‌آمیزی، هنر و زیبایی را ببینیم. دانش‌آموزان با دقت و ذوق فراوان نقاشی می‌کشیدند و دوست داشتند هرچه زودتر نتیجه کار آنها آماده شود.
پس از تکمیل نقاشی‌ها، همه آنها قاب گرفته شدند و بعد روی هر کدام اسم، مشخصات و سن هنرمند را درج کردیم. حالا زمان آن بود که نقاشی‌ها در راهی درست قرار بگیرند و آن شرکت در نمایشگاه خیریه بود.
با نقاشی‌های دانش‌آموزان رهیار نمایشگاهی زیبا و متفاوت راه انداختیم و از والدین و دوستداران نقاشی دعوت کردیم به این نمایشگاه سری بزنند. هر خانواده علاوه بر دیدن نقاشی فرزند خود و دیگر دانش‌آموزان، می‌توانست برای خرید تابلوی نقاشی اقدام کند. تمام مبلغ جمع‌آوری شده از این نمایشگاه صرف امور خیریه در مناطق محروم شد. درست در روستاهایی که امکانات آموزشی محدودی وجود و دانش‌آموزان و معلم‌ها به امکانات و ابزارهایی برای آموختن نیاز دارند.

نمایشگاه نقاشی در مدرسه

چه نتایجی گرفتیم؟

برگزاری نمایشگاه خیریه نقاشی، کمک کرد تا درس‌های زیادی را در کنار هم بیاموزیم. نخست آنکه برای انجام کار نیک نیاز به مبالغ زیاد یا کارهای پیچیده نیست و می‌توان در حد توان کاری کرد. دوم آنکه دانش‌آموزان ما نقاشی‌های خود را به‌صورت قاب شده روی دیوار دیدند و از تحسین خانواده‌ها دلگرم شدند. آنها احساس کردند که کارشان چقدر باارزش و خواستنی است. همچنین آنها بخشندگی را آموختند. آن هم برای کسانی که نه نام‌شان را می‌دانند و شاید اصلا ندانند کجا زندگی می‌کنند. نمایشگاه نقاشی خیریه رهیار باز هم در سال‌های بعد برگزار خواهد شد. امیدواریم بتوانیم باز به نتایجی عالی برسیم و نقشی اثرگذار در شکل‌گیری هنر، اخلاقیات و نیکی‌ها داشته باشیم.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *