تار و پود آزادی

تار و پود آزادی

بازدید از کارخانه بافت آزادی یکی از برنامه‌های آموزشی و مفرح در مدرسه رهیار بود.کارخانه بافت آزادی در خرداد سال 1343 آغاز به‌کار کرد. حالا این برند، بزرگ‌ترین کارخانه نساجی تهران است و با دو فروشگاه بزرگ، به ارائه انوع پارچه می‌پردازد. شاگردان مدرسه رهیار، یک روز را مهمان بافت آزادی بودند تا بیشتر با صنعت پارچه و دانش‌های پیرامون آن آشنا شوند.

چرا بافت آزادی را انتخاب کردیم؟

نساجی، هنر و صنعتی مهم است که از هزاران سال پیش تا کنون، از ارزش و اهمیت آن کم نشده. همیشه جوامع به لباس‌های نو و مناسب نیاز دارند و نمی‌توان از اهمیت نوع و بافت پارچه‌ها چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل، نساجی یک رشته دانشگاهی است و کشورهای گوناگون در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام می‌دهند.
از آنجا که کودکان دوست دارند با مشاغل مختلف آشنا شوند و چه‌بسا، ایده کسب‌وکارهای نو از کودکی در ذهن شکل می‌گیرد، کارخانه بافت آزادی را برای بازدید انتخاب کردیم.
کارخانه‌ای که از حدود نیم قرن پیش فعالیت‌هایش را آغاز کرده و محصولاتش را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها پیدا کرد. این کارخانه واحدهای مجزا و کاملی دارد. در آن محصولات گوناگونی تولید می‌شود و کیفیت بالای کالاها، دانش عوامل آن‌رانشان می‌دهد. به همین دلیل کارخانه بافت آزادی از بهترین انتخاب‌ها بود.

کارخانه بافت آزادی کجاست؟

بافت آزادی سال‌ها پیش کارش را آغاز کرد و حالا کارخانه‌اش در کیلومتر 1 جاده تهران-کرج فعالیت می‌کند. در این کارخانه انواع پارچه مخصوص پرده، انواع پارچه کرپ، انواع ملحفه، پارچه‌های مانتویی و سایر محصولات پارچه‌ای را تولید می‌کند. در نتیجه این کارخانه یک مجموعه کامل برای شناخت انواع پارچه است و کودکان در آن فرصت آشنایی با الیاف و نمونه‌های گوناگون رو پیدا کردند.

چه نتایجی گرفتیم؟

نخست آنکه فرزندان رهیار توانستند در محیطی متفاوت درباره صنعت نساجی درس‌های مهمی را بیاموزند. آنها مواد اولیه بافت پارچه، دستگاه‌ها و افراد متخصصی را دیدند که هر کدام برای به نتیجه رساندن اهداف کارخانه تلاش می‌کردند. آنها توانستند با نحوه بافت پارچه، رنگ‌آمیزی، طراحی و چاپ روی آن آشنا شوند. ضمنا درباره اهمیت پارچه و شیوه تولید آن درس‌های مهم را آموختند. در کارخانه بافت آزادی فرصت شناختن تکنیک‌های مهم را داشتند و در نهایت فرصتی داشتند تا ببنید که آیا آینده شغلی خود را در این حرفه می‌بینند؟
در این برنامه کودکان توانستند سوالات خود را بپرسند و درباره کار هر متخصص، اطلاعات خوبی را به‌دست بیاورند. در نتیجه‌ی این بازدید، دانش عمومی همه ما درباره نساجی بیشتر شد و اطلاعات مهمی را درباره شیوه ساخت هر پارچه آموختیم.

بازدید از کارخانه بافت آزادی مدرسه پسرانه رهیار

رهیار، همراه رشد کودک شما

مدرسه فقط جایی برای یادگیری خواندن و نوشتن نیست. ما نمی‌خواهیم همه چیز را فقط به‌صورت تئوری به بچه‌ها آموزش دهیم. چرا که این آموزش پایدار نیست و اثر خاصی هم ندارد. پس در تلاشیم تا با ترفندهایی، کودکان را در موقعیت‌های بهتر یادگیری قرار دهیم. چرا که تنها با این روش می‌توان آینده‌ای متفاوت از نسل‌های پیشین ساخت و در نتیجه، جهانی بهتر توسط کودکان امروز ساخته می‌شود. شما فکر می‌کنید جای چه اردویی در مدرسه رهیار خالی است؟ دوست دارید جای بعدی که کودکان و نوجوانان ما قرار است به آن سر بزنند، کجا باشد؟

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *