مهمان خاله سوسکه

مهمان خاله سوسکه

اردو تئاتر برای نوآموزان پیش‌دبستانی رهیار در فصل زمستان برگزار شد. در این اردو با هم به یک برنامه تئاتر متفاوت رفتیم و یک قصه قدیمی را با روایتی جدید روی صحنه تئاتر دیدیم. در این مطلب از وبلاگ مجتمع آموزشی پسرانه رهیار برای‌تان از این اردو و اتفاق‌های آن بیشتر گفتیم.

چرا اردو تئاتر؟

می‌گویند اولین تئاترهای دنیا از یونان آغاز شده‌اند. بعدها در روم نمایش‌هایی روی صحنه رفته و کم‌کم ملل دیگر نیز تئاترهایی را اجرا کرده‌اند. همه این برنامه‌ها به قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. البته برخی از مورخین معتقدند که در ملل دیگر مثل ایران، تئاترهایی وجود داشته است. این برنامه‌ها نه فقط برای اشراف و ثروتمندان بلکه برای مردم کوچه و بازار هم خاطراتی را رقم زده است. همین نشان می‌دهد که تئاتر چه گذشته‌ی غنی و مهمی دارد. تئاتر در ایران به‌شکل‌های دیگری هم برگزار شده است. مثلا ما می‌دانیم که میدان امیرچخماق یزد احتمالا یک سن برای نمایش بوده است. نمایش‌های روحوضی، سیاه‌بازی، سایه‌بازی و نقالی نیز به‌گونه‌ای با تئاتر شباهت‌هایی دارند.

تئاتر یک روش مناسب برای آموزش نیز هست. بسیاری از قصه‌ها، رویدادهای تاریخی، عرفانی و حتی علمی را می‌توان با تئاتر آموزش داد.

تئاتر یک فضای رودررو با هنرمند است و درنتیجه کمک می‌کند تا اثرگذاری آن بیشتر شده و ارتباطی قوی‌تر بین هنرمند و مخاطب شکل بگیرد.

سالن‌های تئاتر در ایران

اگر به فکر اجرای یک اردو تئاتر هستید باید بدانید که در تهران چند سالن خوب برای تئاتر وجود دارد. مثلا تالار وحدت یکی از آنهاست. این تالار سال 1346 ساخته شده و در آن انواع برنامه‌های هنری ازجمله تئاترهایی مهم اجرا می‌شود.

مجموعه تئاتر شهر نیز در زمینه اجرای تئاتر سابقه طولانی، سالن‌های نمایش استاندارد و برنامه‌هایی ویژه دارد. علاوه بر این‌ها، تماشاخانه سنگلج، تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه شهرزاد و… نیز، برنامه‌های تئاتر ویژه‌ای را دارند.

اما برای کودکان نیز سالن‌های کوچک‌تر مناسب‌ترند. چراکه در اولین مواجه با تئاتر، کودک باید بتواند محیط را درک کرده و کم‌کم با آن ارتباط بگیرد. پس خوب است که از سالن‌های فرهنگسراها و برنامه‌های ویژه تئاتر کودکان شروع کنید تا بچه‌ها در فضایی مناسب با تئاتر آشنا شوند.

تئاتر خانه سوسکه با بچه‌های رهیار

در اردو تئاتر پیش‌دبستانی رهیار ما به دیدن تئاتر خاله سوسکه رفتیم. دراین قصه، نقش اول خود خاله سوسکه بود و می‌خواست و کسب‌وکاری را راه بیاندازد. مسیر شناخت مشاغل گوناگون، فضاسازی‌های خوب و پایان خوش قصه، برای فرزندان ما جذاب و دیدنی بود.

شما چه فکر می‌کنید؟

در این اردو با به دیدار یک تئاتر مناسب با سن کودکان رفتیم. برنامه‌ای استاندارد که می‌توانست برای بچه‌ها درس‌هایی خوب داشته باشد. به‌نظر شما چه اردوهای دیگری برای کودکان و نوآموزان مناسب است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این‌باره با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *