شواهد یادگیری اساس ارزشیابی آموزشی است. با توجه به این نکته میتوان اهداف آموزشی را تبیین کرد و برای آنها اولویتهایی را در نظر گرفت. به همین دلیل در تیرماه 1401، اولین سمینار شواهد یادگیری را برگزار کردیم و از آن درسهای بسیاری را آموختیم. امسال نیز، رهیار میزبان دومین سمینار شواهد یادگیری بود. در این برنامه با ارائه سناریوهای آموزشی، موقعیتهایی را خلق کردیم تا بتوانیم شواهدی از تحقق یادگیری را جمعآوری کنیم. در اینجا بیشتر درباره این سمینار و نکات مهم آن گفتهایم.
چرا شواهد یادگیری
پیش از آنکه بخواهیم از سمینار بگوییم، باید بدانیم چرا «شواهد یادگیری» را انتخاب کردیم. زمانی که بهعنوان معلم در یک محیط آموزشی مشغول بهکار هستید، بیشک میخواهید آنچه که آموزش میدهید، به درستی و بهصورت کاربردی، برای افراد تحت تعلیم شما، شفاف و کامل باشد. مثلا اگر ریاضی درس میدهید و مخاطبان شما کودکان 10 ساله هستند، توقع دارید بتوانند به شما نشان دهند که مفهوم اعداد، جمع و تفریق را آموختهاند. آنچه که برای پی بردن به میزان آموختن آنها انجام میدهید، درواقع تلاشی است که شما را به سمت کشف شواهد یادگیری راهنمایی میکند. حال ممکن است بخواهید به یک امتحان یا مشق شب ساده فکر کنید یا به دنبال ایدههایی خلاقانهتر، پویاتر و البته جذابتر بگردید. اگر راهکار دوم را در ذهن دارید، این گزارش از سمینار شواهد یادگیری برایتان جذاب خواهد بود.
چگونه آغاز کردیم؟
پیش از برگزاری این سمینار، آکادمی آموزشی رهیار، از معلمها، پژوهشگران، تسهیلگران آموزشی و علاقهمندان به موضوع سمینار دعوت کرد تا در این جمع حضور داشته باشند. با توجه به آنکه رهیار جز معدود موسسات است که در برگزاری دورههای آموزشی فعالیت میکند و فضای مناسبی برای این کار نیز دارد، سمینار شواهد یادگیری با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و علاقهمندان برای حضور در این سمینار ثبتنام کردند.
در سمینار شواهد یادگیری چه گذشت؟
در 11 تیرماه 1402 برای برگزاری دومین سمینار شواهد یادگیری گرد هم آمدیم. برای این منظور آمفیتیاتر اصلی رهیار در نظر گرفته شده بود. یک فضای بزرگ و با امکانات کافی که میتوانست پاسخگوی جمعیتی باشد که برای حضور در سمینار اعلام آمادگی کرده بودند.
افتتاحیه سمینار در ساعت 8 صبح آغاز شد. پس از آن نوبت پنل اول بود که در آن به بررسی موضوعات زیر پرداختیم:
- مقایسه تاثیر شیوههای متنوع ارزشیابی بر علاقه دانشآموزان به ارزشیابی
- بازطراحی آموزشی براساس شواهد یادگیری در درس فارسی
- بازخوانی سند شواهد یادگیری
- هدفگذاری آموزشی در آموزش زبان انگلیسی در رهیار
پس از پنل اول، یک فرصت استراحت و گفتگو به مدت نیم ساعت در نظر گرفته شد تا علاوه بر امکان آشنایی حضار با یکدیگر و سخنرانها، بخش اول پذیرایی سمینار زیر انجام شود. بعد از آن نوبت به پنل دوم رسید تا به بررسی موضوعات زیر بپردازیم
- تاثیر فعالیتهای شنیداری در بهبود مهارت املا
- چگونگی حصول اطمینان از تحقق اهداف آموزشی reading
- جمعآوری شواهد یادگیری عملکردی در دروس تفکر و اجتماعی ششم
- چگونگی تحقق اهداف آموزشی تقسیم براساس شواهد یادگیری از نگاه معلمان پایه چهارم (تجربه زیسته)
- چگونگی مشاهده کودکان در پیشدبستان با تکیه بر مهارتها
- معیارهایی برای بازطراحی سناریوی آموزشی مطابق با نیازهای دانشآموزان دارای نقص توجه و تمرکز (مطالعهی موردی: دانشآموزان فرصت یادگیری پایه اول سال تحصیلی 1401-1402)
با پایان پنل سوم سمینار، شرکتکنندگان برای استراحت؛ ناهار و نماز، یک ساعت فرصت داشتند تا وارد پنل سوم شدیم و موضوعاتی که در ادامه آمده است را بررسی کردیم:
- مطالعهی طولی دلایل استمرار فرصت یادگیری (مطالعه موردی دانشآموزان ورودی 97-98)
- عملکرد دانشآموزان در روشهای مختلف جمعآوری شواهد یادگیری (مطالعه موردی سه دانشآموز دارای تنوع شناختی- عصبی)
- شیوههای جایگزین خودارزیابی
- بازخورد موثر به روشهای مختلف جمعآوری شواهد یادگیری (مطالعه موردی درس شانزدهم فارسی دوم)
- تاثیر بازیهای آموزشی در روند ارزشیابی یادگیری لغات جدید
- جمعآوری شواهد یادگیری از مهارت حل مسئله
با پایان پنل سوم، 30 دقیقه زمان استراحت و پذیرایی را داشتیم. سپس برای برای پنل چهارم آماده شدیم تا موضوعات زیر را بشنویم:
- چگونگی استفاده از ارتباط طولی مفاهیم برای خودارزیابی با هدف بهبود یادگیری و خودانگاره دانشآموزان
- یک پله بالاتر، روشی برای خودارزیابی
- شواهد یادگیری در آموزش گروههای اسمی
- شواهد یادگیری، اهداف یادگیری و چگونگی آموزش کلمات در کتاب Family and Friends 1to 4
- پیادهسازی مدل طراحی آموزشی معکوس در مودل
پس از تکمیل پنل چهارم به اتمام سمینار شواهد آموزشی رسیدیم. در پایان، مراسم اختتامیه و اهدای تقدیرنامهها و هدایا انجام شد. با کولهباری از تجربه، دانش و ارتباطهای موثر، سمینار شواهد آموزشی امسال به پایان رسید تا برای سمینارها و دورههای بعدی ، بتوانیم گامی به جلو داشته باشیم. اگر دستی بر آتش آموزش دارید و یا دوست دارید در سمینارهای آینده رهیار شرکت کنید، بخش خبرهای وبسایت رهیار را دنبال کنید.