جایی برای نوشتن

جایی برای نوشتن

نوشتن فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟ در مدرسه رهیار کارگاه‌های گوناگونی برگزار می‌شود. برخی از این کارگاه‌ها ویژه والدین هستند و کمک می‌کنند علاوه بر ارتقای مهارت‌های خود، فرزندانی آگاه‌تر، فعال‌تر و موفق را تربیت کنند. در این کارگاه‌ها موضوعات گوناگونی تدریس می‌شود و مطابق با نیاز، تعداد جلسات متغیر است. یکی از کارگاه‌های جذاب رهیار که در آن میزبان والدین بودیم، کارگاه نوشتن فعال بود. این کارگاه در 19 مهرماه 1402 برگزار شد و در آن به موضوعاتی مهم و کاربردی پرداختیم. در این  مقاله از وبلاگ مدرسه پسرانه رهیار از کارگاه نوشتن فعال بیشتر بخوانید.

دست به‌کار شویم

19‌ام مهرماه 1402 میزبان والدین دانش‌آموزان کلاس دوم، دبستان پونک رهیار بودیم. والدین دانش‌آموزانی که الفبا را در سال قبل آموخته‌اند و حالا می‌خواهند مباحث بیشتری را بیاموزند تا زبان فارسی، بیشتر در ذهن آنها جای بگیرد. به‌همین دلیل کارگاهی را برای والدین ترتیب دادیم که علاوه بر افزایش آگاهی‌شان، به پیشرفت فرزندان آنها نیز کمک کند.

نوشتن فعال چیست؟

اگر رونویسی را نوشتن غیرفعال و املا را نوشتن نیمه‌فعال بدانیم، گونه‌ای دیگر از نوشتن هست که شاید آن‌را شبیه به انشا بشناسیم. این نوشتن خلاقانه است و برای دست‌یافتن به آن باید ذهن کودک، توانایی‌هایی را کسب کند. درواقع نوشتن فعال، نوشتن خلاق است و در آن می‌تواند مهارتی نو را آموخت که در تمام مراحل زندگی کاربرد دارد.

این گونه نوشتن با کلمه‌سازی، جمله سازی و سپس نوشتن یک متن کامل دنبال می‌شود. درواقع کودک می‌آموزند که چگونه از جزییات، به یک متن کلی برسد.

دانش‌آموزانی که در پایه‌های دبستان، می‌توانند داستان‌های خوب بنویسند یا انشاهای خوبی دارند، درواقع بخشی از نوشتن فعال را آموخته‌اند.

چرا نوشتن فعال مهم است؟

نوشتن، تنها یک مهارت یا وظیفه نیست. درواقع نوشتن راهی برای نشان دادن عقاید، نگرش‌ها، دستاوردها، نیازها و… است. ما تا زمانی که زنده‌ایم به این مهارت نیاز داریم و هربار باید به‌گونه‌ای از آن استفاده کنیم. هرچقدر در این مسیر خلاقیت بیشتری را بیاموزیم، بهتر می‌نویسیم و درنتیجه، نوشته ما عمق و اعتبار بیشتری خواهد داشت. نوشتن، کمک‌مان می‌کند،علوم و فنون را بیاموزیم و بتوانیم از آنها به‌گونه‌ای درست بهره‌مند شویم. به‌همین دلیل لازم است که این مهارت جدی گرفته شود و چه عالی خواهد بود که والدین نیز همراهی کنند.

شما چه فکر می‌کنید؟

برای نوشتن و دست‌به‌قلم شدن، گاه نیاز به پیش‌زمینه‌هایی داریم. مثل خواندن کتاب، داستان خواندن برای کودکان و توجه به روایت‌ها و رویدادها! شما فکر می‌کنید چگونه می‌توانیم نوشتن فعال را بیاموزیم و آن‌را ارتقا دهیم؟ آیا برای نوشتن خوب باید زمان و آموزش‌های متفاوتی را بگذارانیم یا همان ساعات مدرسه به‌نظرتان کافی است؟

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *