هنر سیلک در رهیار

هنر سیلک در رهیار

نقوش سفال‌های سیلک از مهم‌ترین و خاص‌ترین آثار ایرانی هستند. بیشتر آنها در تپه سیلک کاشان پیدا شده‌اند. اما شواهدی از داد و ستد در دوران کهن نشان می‌دهد که این سفال‌ها به مناطق دیگری رفته و به‌جای آنها ظروف دیگری به سیلک رسیده‌اند. هنر سیلک ازمنظر باستان‌شناسی بسیار مهم است و وقت آن بود که این هنر را به‌کلاس درس بیاوریم. پس در کلاس هنر دبستان پونک از مجتمع آموزشی پسرانه رهیار به این هنر پرداختیم.

نقوش سفال‌های سیلک

سیلک یک تپه باستانی در نزدیکی شهر کاشان است. این محوطه باستانی در چند دوره تاریخی مسکون بوده و در آن آثار مهمی پیدا شده است. از مهم‌ترین اشیا و بناهای سیلک می‌توان به گورهای خمره‌ای، زیگورات و بخش‌های مسکون اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، سفالینه‌هایی پیدا شد که نقوشی خاص داشتند. این نقوش در مناطق دیگری از ایران نیز دیده شده‌اند و می‌توانند برخی از باورها و تفکرات مردم این منطقه را منعکس کنند.

نقش بز با شاخ‌های بلند

یکی از نقوش سفال‌های سیلک یک بز با شاخ‌های بلند است. این نقش به‌معنای طلب باروری، باران و فراوانی است. هرچه شاخ‌ها بلندتر و با پیچ گردتری بوده‌اند، این نقش را قدرتمندتر کرده است. از سوی دیگر، فرم شاخ‌ها به ماه شبیه شده و وجود این نقش در خانه را با باران‌خواهی مرتبط دانسته‌اند.

بز را از سویی، پیشروی گله، بلندمرتبه و مهم نیز می‌دانستند. پس استفاده از این طرح را، به باورها و خواسته‌های مردم نواحی گوناگون ازجمله سیلک مرتبط دانسته‌اند.

سایر نقوش سفال‌های سیلک

علاوه بر این نقش، خطوط هندسی، نقش‌های حیوانات دیگر مثل مرغابی و حتی نقش‌های انسانی نیز روی سفال‌های سیلک دیده شده است. این آثار همگی به باورهای مذهبی، طبیعت و تفکر مردم آن دوره مرتبط هستند.

نقوش سیلک در رهیار

برای آن‌که فرزندان ما بتوانند بیشتر و بهتر با نقش‌های سیلک آشنا شوند، ما این طرح‌ها را به کلاس هنر رهیار آوردیم. در این کلاس با پاپیه ماشه که نوعی خمیر کاغذ است یک خمیر منعطف ساختیم. بعد آنها را تبدیل به ظروف کردیم و پس از آنکه خشک شدند روی آنها نقش‌های سیلک را کشیدیم. با این روش نه‌تنها تکنیک‌های هنری را یاد گرفتیم بلکه توانستیم درباره سیلک و ارزش تاریخی و هنری آن صحبت کنیم.

شما چه فکر می‌کنید؟

در این مقاله از وبلاگ رهیار برای‌تان از کلاس هنر و نقوش سیلک که در آن با آنها آشنا شدیم گفتیم. شما فکر می‌کنید گونه می‌توانیم فرزندان خود را بیشتر و بهتر با تاریخ سرزمین‌مان آشنا کنیم؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را دراین‌باره در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *