مهارت آموزی از کودکی تا نوجوانی

مهارت آموزی از کودکی تا نوجوانی

طبق نظریه­ بسیاری از روانشناسان، دوران کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای آموزش و کسب مهارت است. در این دوران افراد از نظر ذهنی و جسمی کاملاً آماده یادگیری و انجام فعالیت‌های مختلف هستند، درصورتی‌که با افزایش سن و افزایش دغدغه­‌های زندگی، زمینه یادگیری و توسعه مهارت­‌ها نیز کاهش می­‌یابد.

بنابراین باید به فرآیند مهارت‌آموزی کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشت. خانواده و مدرسه دو بستر مهم و تعیین‌کننده در این امر هستند که باید برای ایجاد شرایط مناسب جهت مهارت‌آموزی کودکان و نوجوانان، برنامه‌ریزی کنند.

مهارت‌آموزی در دوران کودکی

در این دوران معمولاً تمام وقت کودکان در خانه و با والدینشان می‌گذرد؛ بنابراین خانواده مهم‌ترین نقش را در شکل­‌گیری مهارت­‌های فردی و اجتماعی کودکان تا سن 7 سالگی ایفا می‌کند. در این سنین کودکان نیاز دارند تا مهارت­‌هایی از قبیل برقراری ارتباط، ابراز احساسات، کنترل و ابراز خشم، یادگیری و … را در خانواده بیاموزند.

درواقع عمده مهارت‌­هایی که باید افراد در سنین کودکی و قبل از مدرسه بیاموزند، مهارت‌­های رفتاری هستند و خانواده نقش اساسی و بسیار مهمی در این حوزه دارد.

روانشناسان معتقدند بخش عمده شخصیت یک فرد تا سن 7 سالگی شکل می­‌گیرد، بنابراین والدین گرامی باید به فرایند کسب مهارت کودک خود توجه داشته باشند تا بتوانند فردی سالم را برای زندگی در جامعه آماده کنند. پدر و مادرها برای فراهم کردن شرایط و روش­‌های مهارت‌آموزی می­‌توانند از کتب تربیت مختلف و هم­چنین مشاوره متخصصین امر تربیت کمک بگیرند.

مهارت‌آموزی در دوران نوجوانی

دوران نوجوانی هم مانند دوران کودکی در شکل‌­گیری و رشد مهارت­‌های فردی و اجتماعی افراد بسیار مؤثر است. نوجوانان در این دوران مانند یک زمین مهیای کشت هستند که شما می­‌توانید هر جوانه و بذری را در آن بکارید و از رشد و به عمل آمدن محصول در آن اطمینان کامل داشته باشید، اما با افزایش سن و به‌مرور زمان این قابلیت کاهش می­‌یابد و مهارت‌آموزی برای افراد سخت خواهد بود.

آموزش موسیقی در مجتمع آموزشی پسرانه رهیار

نقش مدرسه در مهارت‌آموزی نوجوانان

در این دوران عمده نقش مهارت‌آموزی به نوجوانان بر عهده مدرسه است. در دوران نوجوانی بیشتر مهارت‌­های رفتاری افراد شکل گرفته است و تنها مدرسه می­‌تواند به رشد یا تصحیح برخی از این رفتارها کمک کند.

نقش مدرسه در مهارت‌­آموزی نوجوانان بیشتر به حوزه مهارت‌­ها مورد نیاز برای کسب درآمد و فعالیت اقتصادی در جامعه مربوط می‌­شود. مدارس وظیفه دارند تا با برنامه‌­ریزی و تربیت صحیح و اصولی دانش‌­آموزان را برای حضور مؤثر و فعال در جامعه آماده کنند.

عملکرد مدارس در فرایند مهارت‌آموزی نوجوانان

متأسفانه در کشور ما برنامه آموزشی مدونی برای آموزش و کسب مهارت در مدارس، به‌­جز مدارس فنی‌­وحرفه­ای، وجود ندارد. برخی مدارس که از فضا و امکانات مناسب برخوردار هستند، خود وارد عمل شده‌­اند و این فرایند را در برنامه­‌های آموزشی دانش‌آموزان گنجانده‌­اند.

مراحل ایجاد فرآیند مهارت‌آموزی برای نوجوانان در مدرسه به این شکل باشد که ابتدا مشاورین مدرسه لیستی از مهارت­‌های مورد نیاز جامعه را تهیه کنند، سپس از میان مهارت­‌های لیست شده، تعدادی از آن­ها که امکان آموزش در مدرسه را دارند انتخاب شده زمینه و بستر لازم مانند کارگاه نیز ایجاد شود.

پس آماده‌­سازی شرایط لازم، باید از افرادی که در مهارت­‌های مورد نظر متخصص هستند و سابقه فعالیت دارند، برای آموزش دانش‌آموزان استفاده شود.

یک نکته مهم! توجه داشته باشید که هدف از مهارت‌آموزی، جلوگیری از تحصیل و یا ورود به دانشگاه نیست. دانش‌آموزان پس از کسب مهارت در مدرسه می‌توانند به یکی از دو طریق زیر عمل کنند:

  • بلافاصله پس از پایان تحصیلات وارد بازار کار شوند و تلاش کنند با توجه به مهارتی که آموخته‌­اند، کسب‌وکار خود را ایجاد کنند.
  • دانش‌­آموزانی که علاقه‌­مند به تحصیل و فعالیت در رشته‌­هایی مانند پزشکی هستند، می­‌توانند وارد دانشگاه شوند و در رشته مورد علاقه خود به کار و تحصیل بپردازند؛ اما در صورت ایجاد هر مشکلی در فرآیند تحصیل که آن­ها را از ادامه تحصیل بازدارد، می‌توانند از مهارت خود استفاده کرده و درآمد کسب کنند.

فعالیت مدارس کشورهای پیشرفته در حوزه مهارت‌آموزی

‌در سیستم آموزشی اکثر کشورهای پیشرفته جهان، مهارت‌آموزی همراه با تحصیل در ساختار آموزشی گنجانده شده است. دانش‌­آموزان در طول دوران تحصیل علاوه‌­بر یادگیری دروس و علم‌­آموزی، مهارت­‌های مهمی که جامعه به آن­ها احتیاج دارد را نیز فرامی­‌گیرند.

این تغییر سیستم آموزشی هم نوجوانان را برای ورود به جامعه آماده می‌­کند و هم به جامعه در جهت پیشرفت و توسعه و کاهش نرخ بیکاری کمک می­‌کند. در مدارس کشور ژاپن این طرح از مهم­‌ترین و پایه‌­ای‌­ترین­ طرح‌های آموزشی است و دانش‌­آموزان در ابتدای ورود به مدرسه مطابق با توانایی­‌ها، استعدادها و علاقه‌مندی‌­های خود مهارت‌­هایی را می‌­آموزند و پس از ورود به جامعه نیز در همان جایگاه شغلی فعالیت می­‌کنند.

کلاس‌های آموزش نقاشی در پیش دبستانی رهیار

تأثیر مهارت‌آموزی در نوجوانی بر زندگی فرد و جامعه

در کشور ما، درصد زیادی از جوانان پس ورود به جامعه و احساس نیاز مالی، به­‌دنبال کسب مهارت هستند. یادگیری یک مهارت در دوران نوجوانی علاوه‌­بر آن­که باعث صرفه­‌جویی در وقت می‌­شود و فرد بلافاصله پس از اتمام تحصیل می‌تواند در حوزه تخصصی خود اقدام به فعالیت در یک جایگاه شغلی کند، سبب می‌­شود تا فرآیند مهارت­‌آموزی باکیفیت و فراغ بال بیشتری صورت گیرد.

افراد در دوران نوجوانی زمینه یادگیری بسیار بیشتری نسبت به سنین جوانی دارند و با افزایش سن و دغدغه­‌های فرد، میزان و کیفیت یادگیری نیز کاهش می­‌یابد. اگر فردی پس از ورود به جامعه، مشغول به فعالیت شود، بسیاری از مشکلاتی نظیر بیکاری، کاهش امید به زندگی، کاهش نرخ ازدواج و … به‌­وجود نخواهد آمد و در نهایت یک جامعه متعالی و در حال پیشرفت خواهیم داشت.

یک راهکار برای جلوگیری از ادامه یک فرهنگ غلط

امروزه به دلیل فراگیری استفاده از شبکه‌­های اجتماعی، نوجوانان زمان زیادی را در این شبکه­‌ها می‌گذرانند. در گذشته افراد برای کسب تائید از اطرافیان، به فعالیت و یادگیری مشغول می‌­شدند و با پیشرفت در حوزه­‌های کاری و تحصیلی رضایت و تائید افراد جامعه را به­‌دست می‌­آوردند.

بنابراین نوجوانان باید ابتدا ارزش‌گذاری را بیاموزند و بتوانند ارزش مادی و معنوی هر کاری را تعیین کنند. با الگوهایی مانند رونالدو، استیو جابز و مریم میرزاخانی آشنا شوند که چگونه برای پیشرفت تلاش کردند و آن­چه اکنون ما می­بینیم و اقبال عمومی که از این افراد وجود دارد نتیجه سال­ها تلاش مستمر و مهارت­‌آموزی همراه با هدف­‌گذاری دقیق است.

نوجوانان باید بدانند افرادی که در صفحات مجازی با نمایش و بدون هیچ مهارتی به‌­سرعت معروف شده­اند، با همان سرعت نیز فراموش خواهند شد، اما مردم دنیا هیچ‌­گاه رونالدو را فراموش نخواهند کرد و نام او به‌­عنوان یک اسطوره فوتبال در تاریخ باقی­‌خواهد ماند.

سالن ورزشی مجهز برای دانش‌آموزان از پیش‌دبستانی تا دبیرستان دوره دوم رهیار

سخن پایانی

کودکان و نوجوانان مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور و ملتی هستند، حتی در ساختار کوچک‌تر برای خانواده نیز یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شوند؛ بنابراین خانواده‌ها و مدارس باید در جهت رشد و توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی این سرمایه‌ها تلاش کنند. حرکت در جهت افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان می‌تواند تأثیرات و دستاوردهای بسیار بزرگی را برای جامعه به‌دنبال داشته باشد و جامعه‌ای سرشار از امید و نشاط را ایجاد کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *