فراخوان سمینار ارزشیابی

فراخوان سمینار ارزشیابی

دومین سمینار ارزشیابی آموزشی: شواهد یادگیری

در تیر ماه سال 1401 رویدادی با عنوان “سمینار ارزشیابی، تجربه‌ها و ایده‌ها” با هدف به اشتراک‌گذاری تجربیات همکاران در حوزۀ ارزشیابی آموزشی در مجتمع آموزشی رهیار برگزار شد. امسال قصد داریم از فرصتی که سمینار ارزشیابی در اختیارمان قرار می‌دهد استفاده کنیم تا رویکرد رهیار در طراحی آموزشی و ارزشیابی را تعریف و پیاده‌سازی کرده و نتایج تجربیات خود را در سمینار ارائه دهیم. از همین رو بناست در سمینار پیش‌ رو منحصراً به موضوع “شواهد یادگیری” که اساس ارزشیابی آموزشی‌ست بپردازیم.

شواهد یادگیری

در رویکرد رهیار در طراحی آموزشی و ارزشیابی، پس از مشخص کردن اهداف آموزشی و اولویت‌بندی آن‌ها، لازم است تا برای اطمینان از تحقق اهداف آموزشی، در سناریوی آموزشی موقعیت‌هایی را طراحی کنیم که در آن‌ها می‌توانیم شواهدی مبنی بر تحقق یادگیری جمع‌آوری کنیم. در این رویکرد، ارزشیابی همان تحلیل شواهد جمع‌آوری شده در گام‌هایی است که دانش‌آموز در مسیر یادگیری طی می‌کند.

محورهای پیشنهادی:

شواهد یادگیری و اهداف آموزشی:

  • چگونه بین اهداف آموزشی و شواهد یادگیری ارتباط معنادار برقرار کنیم؟…

شواهد یادگیری و سناریوی آموزشی:

  • چگونه باید موقعیت‌هایی برای جمع‌آوری شواهد یادگیری در سناریوی آموزشی ایجاد کنیم؟
  • شواهد یادگیری چگونه به پیاده‌سازی بهتر سناریوی آموزشی در فضای کلاس کمک می‌کند؟ …

شواهد یادگیری و فرصت یادگیری:

  • شواهد یادگیری چگونه به تعیین معیارهایی برای ورود و خروج دانش‌آموز به فرآیند فرصت یادگیری کمک می‌کند؟
  • شواهد یادگیری چگونه به کیفیت‌بخشی فرصت یادگیری کمک می‌کند؟ …

شواهد یادگیری و توصیف سودمند یادگیری:

  • چگونه با کمک شواهد یادگیری جایگاه دانش‌آموز در مسیر یادگیری را تحلیل کنیم؟

شواهد یادگیری چگونه به سودمند شدن توصیف یادگیری کمک می‌کند؟

شواهد یادگیری و خودارزیابی

  • چگونه می‌توان با کمک شواهد یادگیری، مهارت خودارزیابی را به دانش‌آموزان یاد داد؟
  • چگونه دانش‌آموزان می‌توانند از شواهد یادگیری برای خودارزیابی استفاده کنند؟

چه طرحی را انتخاب کنیم و چگونه در سمینار ثبت‌نام کنیم؟

در حوزۀ آموزش، همۀ ما تجربیاتی در کلاس درس کسب کرده‌ایم یا ایده‌هایی برای پیاده‌سازی در ذهن خود داریم که فکر می‌کنیم به اشتراک‌گذاشتن آن‌ها با دیگران می‌تواند به ارتقاء سیستم آموزشی کمک کند. برای بهینه کردن این تجربیات یا عملیاتی کردن ایده‌هایمان، نیاز داریم از چارچوب‌های نظری موجود (تئوری‌های حوزۀ آموزش) کمک بگیریم. با کنار هم قرار دادن تجربه‌ها و ایده‌ها و چارچوب‌های نظری با شکاف‌هایی مواجه خواهیم شد. در مسیر این سمینار قصد داریم تا جای ممکن به شناسایی و پر کردن این شکاف‌ها بپردازیم. از این رو، ابتدا نیاز داریم تا روی یک تجربه یا ایدۀ عملیاتیِ مشخص تمرکز کنیم.

برای ثبت‌نام در این سمینار، ویژگی‌های این تجربه یا ایدۀ مشخص در حوزۀ شواهد یادگیری را در فرم زیر وارد کنید.

سمینار آموزشی رهیار

از ثبت‌نام تا سمینار چه مسیری در پیش‌رو داریم؟

پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، طرح‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرند و طرح‌هایی که در ارتباط مستقیم با موضوع سمینار هستند، برای شرکت در کارگاه آموزشی انتخاب می‌شوند. در این کارگاه با چارچوب نظری رهیار در حوزۀ شواهد یادگیری آشنا می‌شویم و شکاف‌های بین طرح ثبت‌نام شده و این چارچوب را شناسایی می‌کنیم.  طرح‌هایی که در انتهای این کارگاه به صورت‌بندی دقیقی از پرسش و روش پژوهش برسند، برای پیاده‌سازی در مدرسه به صورت یک پروژه آماده می‌شوند. در این مسیر، برای پیش‌برد پروژه و نوشتن مقاله یک پشتیبان طرح همراه شما خواهد بود. نتایج حاصل از پیاده‌سازی طرح در سمینار ارائه شده و مقالات نهایی هر پروژه در کتابچۀ سمینار چاپ خواهند شد. طرح‌ها می‌توانند به صورت فردی یا گروهی طراحی، اجرا و ارائه شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سمینار با ما در ارتباط باشید:

نمایندۀ شورای سیاست‌گذاری: حسین سبحانی

دبیر اجرایی: لادن شایگانی

دبیر علمی: غزل اسماعیلی

کارشناس علمی: آرزو حبیبی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *