از رهیار تا ژنو

از رهیار تا ژنو

مدرسه پسرانه رهیار سال‌هاست در امر آموزش و پرورش، فعالیت می‌کند. به‌همین دلیل، دانش‌آموزانی که در سال‌های پیش کنار ما بوده‌اند؛ حالا مردانی بزرگ شده‌اند و در حرفه‌ها و فعالیت‌های گوناگون، مشغول به‌کار هستند. در این مقاله به‌سراغ یکی از دانش‌آموزان قدیمی رهیار به‌نام، جناب آقای دکتر سهیل رعیت‌دوست رفته‌ایم. آقای رعیت‌دوست در سال 1380 به‌عنوان دانش‌آموز اول دبیرستان، وارد رهیار شدند و حالا با مدرک دکتری، در سوئیس، مشغول به‌کار و فعالیت‌های علمی هستند. اینجا با آقای رعیت‌دوست درباره‌‌ی رهیار و نقشی که در ساختن روزهای نوجوانی و جوانی‌شان داشته است، گفتگو کرده‌ایم.

مسیر تحصیلی از رهیار تا دکتری

من سهیل رعیت‌دوست هستم و در سال 1380، وارد رهیار شدم. سال 1384، در کنکور سراری شرکت کردم و با کسب رتبه 1120، در رشته مهندسی برق، دانشگاه خواجه‌نصیرالدین‌طوسی، پذیرفته شدم. پس از آن در سال 1390، با رتبه 32، در رشته مهندسی برق و این‌بار در دانشگاه تهران، تحصیلاتم را ادامه دادم. بعد از مقطع ارشد، برای ادامه تحصیلات به ژنو رفتم و در سال 2021 در مقطع دکتری، فارغ‌التحصیل شدم.

مدرسه پسرانه رهیار

زمینه کاری و پژوهشی

اکنون در شرکتی مرتبط با هوش مصنوعی در پزشکی، مشغول به‌کار و پژوهش هستم. در اینجا ما با کمک هوش مصنوعی مثلا می‌توانیم بدون نمونه‌برداری، وضعیت کبد و احتمال سرطانی بودن آن‌را تشخیص دهیم. این مهم از طریق الگوهای دفع و جذب خون شکل می‌گیرد و حتی می‌توانیم مقطع بیماری را هم تشخیص دهیم. با همین روش‌ها، می‌توان پوسیدگی دندان را تشخیص داد یا ام‌آرآی دقیق را ثبت کرد. کار هوش مصنوعی اینجا تمام نمی‌شود. چراکه پس از تشخیص، با کمک داده‌ها، می‌توانیم در مسیر درمان نیز کنار بیمار باشیم. بی‌شک این روش‌های نوین هنوز جای کار زیادی دارند، رو به رشد هستند و رشد الگوریتم‌های تحلیل سیگنال، مشکل را پیدا و حل می‌کنند. اکنون می‌دانیم که ما روی شانه‌های غول‌های پیش از خود ایستاده‌ایم و باید در ادامه این مسیر، گامی مهم برداریم.

شیوه آموزش در رهیار

آنچه که رهیار بر روی آن تاکید داشت، پیگیری، مسئولیت اجتماعی و پرورش هوش اجتماعی بود. کادر جوان رهیار، به ایجاد تعادل مابین مدرسه و جامعه کمک می‌کردند. این روش کمک می‌کرد ما، تک‌بعدی نباشیم و پس از پایان تحصیلاتمان در رهیار نیز، بتوانیم با جامعه ارتباط درستی بگیریم.
در رهیار، خودکنترلی را یاد می‌گرفتیم. علاوه بر این، گروه‌هایی داشتیم و سرگروه‌ها مسئول حفاظت از تمام تیم بودند. آنها در کنار مسئولین مدارس بودند تا هر گروه بتواند خودش به‌خوبی رشد کند.
ما یاد گرفتیم که هر آموزشی باید در مسیر رشد باشد، وگرنه از گزینه‌ها حذف می‌شود. اگر بخواهیم مثالی از دنیای تکنولوژی بزنیم باید به یاهو اشاره کنیم. سیستمی که رشد نکرد، با نیازها پیش نرفت و حالا دیگر از گردونه رقابت‌ها حذف شده است. این نکات آموزشی در رهیار، همواره و در ادامه مسیر زندگی نیز همراه من بوده است.

پس از قبولی در کنکور، ارتباط شما با رهیار چگونه بود؟

در همان سال‌های دانشجویی، به‌عنوان مدرس، پشتیان دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی با رهیار همکاری داشتم. پس از آن نیز، در اردوهای شبانه‌روزی، برای انتقال تجربیات، کنار دانش‌آموزان کنکوری رهیار بودم. تا آن زمان که مهاجرت کردم و بخشی از فعالیت‌ها به‌صورت آنلاین و دورادور شد.

اردوهای رهیار و تجربه‌های شما

در آن زمان، هرسال دو بار اردوی سفر با رهیار داشتیم. برای برگزاری اردوها، خود دانش‌آموزان باید کارها و مسئولیت‌هایی را برعهده می‌گرفتند که بسیار ارزشمند بود. اردوها تنوع بسیار خوبی داشت و برای‌مان واقعا خاطره‌انگیز بود. ما خودمان شرایط را مدیریت می‌کردیم و نتیجه انتخاب‌هایمان را هم می‌دیدیم. مدیریت شرایط و گروه را یاد می‌گرفتیم و از سوی دیگر مسئولیت‌پذیر می‌شدیم.
به‌یاد دارم در آن سال‌ها، به‌سبب زلزله بم، باید تغییرات بزرگی در برنامه اردو می‌دادیم و ما با مهارت‌هایی که کسب کرده بودیم توانستیم محل اردو را به شهر مشهد تغییر دهیم.

اردوهای مدرسه رهیار


این قابلیت‌ها مختص ما نبود و تمام مدرسه خودشان را تغییر و رشد می‌دادند. مثلا در همان سال، دانش‌آموزانی که در دو مقطع پایین‌تر از ما تحصیل می‌کردند، اردو سفر به کیش را ترتیب دادند و با موفقیت هم آن‌را اجرا کردند.
رهیار با این فعالیت‌ها، کمک می‌کرد، کنار هم باشیم، دوستی‌هایمان را شکل دهیم و برخی از آنها را حتی همین حالا هم حفظ کنیم.

اولین حس پس از شنیدن نام رهیار

اولین حسی که با نام رهیار برای من تداعی می‌شود، یادآوری خاطرات خوب جوانی است.

اگر به گذشته برگردید، باز هم انتخاب شما رهیار است؟

بله، من باز هم رهیار را انتخاب می‌کنم.

چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزانی که حالا در رهیار دوره تحصیلی خود را می‌گذارانند دارید؟

تا آنجایی که می‌توانید خودتان را بشناسید. برای این کار، کتاب بخوانید، مشورت کنید و از مشاوران کمک بگیرید. مثلا اگر می‌خواهید پزشک شوید، با یک پزشک مشورت کنید. از او درباره مسیری که طی کرده، سختی‌ها و نقاط قوت مسیرش بپرسید.
با شناختن قابلیت‌های خود، می‌توانید انتخاب‌های خودتان را داشته باشید. از رشته و دانشگاه گرفته تا انتخاب همسر، با آگاهی یافتن به‌خود، امکان‌‌پذیر است.
در این راه اگر متوجه شدید که اشتباه کرده‌اید، از تغییر و تصمیم‌های دیگر نیز نترسید. به‌یاد داشته باشید که به‌جای ترس باید برگردید و مسیر دیگر را انتخاب کنید.

مدرسه رهیار منطقه 5


فراموش نکنید که تجربه‌های شخصی، پرهزینه هستند. پس حالا که عصر ارتباطات است، از افرادی که مسیر مشابه شما را رفته‌اند کمک و مشورت بگیرید. دربرابر مشاوره گرفتن، پویا و جستجوگر باشید و این قسمت مهم را فراموش نکنید.
چراکه شناخت خود و قابلیت‌ها، در سنین پایین، بسیار مهم است و می‌تواند کمک‌تان کند تا در ادامه مسیر نیز نت‌ورکینگ بسازید و از آن برای رشدتان کمک بگیرید.

ارتباط با آقای درعیت‌دوست

اگر شما هم می‌خواهید در زمینه کاری و تحصیلی آقای رعیت‌دوست وارد شوید و نیاز به کمک و مشاوره دارید، ایشان با رویی گشاده، پذیرای دانش‌آموزان و پژوهشگران هستند. برای ارتباط با آقای رعیت‌دوست می‌توانید از مسیرهای ارتباطی زیر کمک بگیرید و با ایشان گفتگو کنید.

ایمیل آقای دکتر رعیت‌دوست

soheil.rayatdoost@outlook.com

لینکداین آقای دکتر رعیت‌دوست

linkedin.com/in/sohe

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *