زمان مناسب برای یادگیری زبان انگیلیسی
';

زمان مناسب برای یادگیری زبان انگیلیسی

این روزها یادگیری زبان انگلیسی باتوجه به کاربرد گسترده آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرفی همه ما می‌دانیم که یادگیری در سنین پایین‌ راحت‌تر است. هم‌چنین بخش عمده­ای از خلاقیت کودک در سال­های اولیه زندگی‌اش شکل می‌گیرد. تسلط به زبان‌های مختلف باعث افزایش خلاقیت و درک کودک شده و موفقیت بیشتری در آینده نصیب او می‌شود.شاید شما هم مانند هر پدر و مادر دیگری درگیر چالش پیداکردن سن مناسب برای یادگیری و آموزش فرزندتان هستید.

سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی برای والدین زیادی تبدیل به یک دغدغه مهم شده است. زیرا ازیک‌طرف نگران این هستند که فرزندشان فرصتی برای کودکی و بازی‌کردن نداشته باشد و از طرف دیگر می‌خواهند هرچه سریع‌تر مهارت‌های لازم و حرفه‌های مختلف را یاد بگیرد و استعدادش شکوفا شود.

این مسئله که یادگیری در سن‌های پایین‌تر، راحت‌تر و سریع­تر است مطلبی تأیید شده است. اما تعیین سن مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی چگونه صورت می‌گیرد؟ از کجا باید متوجه شویم که فرزندمان آماده یادگیری است؟ اگر این مسائل ذهن شما را نیز درگیر کرده‌اند تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. زیرا تحقیقات مختلفی در این مورد صورت‌گرفته و محققان توانسته‌اند سن مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی را تعیین کنند. در ادامه بهترین سن یادگیری زبان را به شما معرفی کرده‌ایم.

آیا 3 سالگی سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی است؟

 

سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی

بهتر است پیش از هر صحبت دیگری این موضوع را مطرح کنیم که سن دقیقی به‌عنوان سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد. هر کودک با دیگری متفاوت است و شخصیت منحصربه‌فردی دارد. شما باید به شخصیت و ویژگی‌های فردی کودکتان احترام بگذارید و در راه آموزش و تعلیم فرزندتان صبور باشید. انتظار نداشته باشید بتواند تمام مهارت‌ها را به یک‌باره یاد بگیرد. کودک شما باید وقت زیادی را به بازی‌کردن و امور کودکانه بگذراند. اما در کنار این‌ها در زمان مناسب می‌توانید برای یادگیری او اقدام کنید.

تحقیقات زیادی پیرامون بحث تعیین زمان مناسب برای یادگیری زبان صورت‌گرفته که در ادامه این تحقیقات را بررسی می‌کنیم. در هر یک از این تحقیقات دوره خاصی به‌عنوان بهترین زمان معرفی شده است. بااین‌حال تمام متخصصان در این موضوع اتفاق‌نظر دارند که این سن ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد.

یکی از تحقیقاتی که در این باره صورت‌گرفته، تحقیقی در دانشگاه MIT آمریکا است که بیان می‌کند برای هر فرد دوره‌ای خاص از زندگی وجود دارد که بیشترین سطح یادگیری و کسب مهارت‌ها در آن دوره اتفاق می‌افتد. در این مطالعات مشخص شد که این سن در اکثر کودکان معمولاً تا قبل از 10 سالگی است. یادگیری در سن کمتر از 10 سال آسان‌تر است و اطلاعات سریع‌تر در ذهن کودک نقش می‌بندند.

در مطالعات دیگری سن 3 یا 7 سال به‌عنوان سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی معرفی شده است. درهرصورت نمی‌توان به‌طورکلی یک عدد مشخص را به‌عنوان عدد نهایی مطرح کرد و برای همه کودکان یک نسخه پیچید. اما با مطالعه ویژگی‌های یادگیری در هر سن که در ادامه به آن پرداخته‌ایم، می‌توانید فرزند خود را بسنجید و بهترین زمان برای یادگیری و پرورش مهارت‌هایش را تخمین بزنید.

آیا 3 تا 4 سالگی می‌تواند سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی باشد؟

 بررسی مطالعات زیاد و پژوهش‌هایی که متخصصان در این زمینه انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که در سن 3 تا 4 سالگی سرعت یادگیری بسیار زیاد است. به عبارتی اگر بخواهیم در کمترین زمان ممکن ریشه‌های زبان انگلیسی در کودکانمان را محکم کنید، این سن بهترین زمان ممکن است. اما نمی‌توان کودک را به‌اجبار به سمت یادگیری کشاند. اگر کودک شما تمایل به یادگیری در این سن دارد و خودش هم علاقه نشان داده در آن صورت می‌توانید در این سن آموزش را آغاز کنید.

علاوه بر سرعت یادگیری زیاد در سن 3 تا 4 سالگی، به دلیل یادگیری زبان مادری در این دوران، یادگیری زبان دوم می‌تواند آسان‌تر باشد. زیرا کودکان بدون هیچ‌گونه آموزشی و تنها با تقلید از اطرافیان، دیدن کارتون و گوش‌دادن به ترانه‌های کودکانه می‌توانند زبان مادری را یاد بگیرند؛ بنابراین زبان انگلیسی را نیز می‌توانند تنها با تماشای کارتون و آهنگ‌های خارجی آموزش ببینند. در واقع حتی نیاز به آموزش تخصصی در این دوران وجود ندارد. کافی است که روزانه ساعتی را با کودک خود با زبان انگلیسی صحبت کنید یا اگر خودتان به این زبان مسلط نیستید، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی کمک بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی از طریق کلاس‌های آموزشی در سن 3 تا 4 سالگی می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی و گسترش روابط کودک شده و از طرفی از همان ابتدا فرزندتان زبان را به‌صورت اصولی و درست یاد بگیرد. اما اگر کودک شما علاقه‌ای به شرکت در این کلاس‌ها ندارد و نمی‌تواند آرام روی صندلی بنشیند، لطفاً او را مجبور نکنید. کودکان در این سن جنب‌وجوش و انرژی بسیار زیادی دارند که باید تخلیه شود. اگر فرزند شما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند با حضور در کلاس آموزش ببیند، به آموزش‌های غیرتخصصی اکتفا کنید و سن دیگری را برای آموزش تخصصی فرزندتان انتخاب کنید.

یادگیری در سن 7 تا 10 سالگی

در مطالعات دیگری سن مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی، 7 تا 10 سالگی عنوان شده است. این سن براین‌اساس به‌عنوان بهترین زمان شناخته می‌شود که کودک می‌تواند به‌صورت آگاهانه زبان را یاد بگیرد. با وجود آگاهانه بودن یادگیری در این سن، سرعت یادگیری کمتر از سنین پایین‌تر است؛ بنابراین برای یادگیری در این سن باید صبر بیشتری به خرج دهید اما در نهایت فرزند شما زبان را با میل و علاقه بیشتر و به‌صورت تخصصی تر یاد می‌گیرد.

از طرف دیگر چون کودک در سنین کمتر زبان مادری را به طور کامل یاد گرفته و حالا می‌تواند با تسلط زیاد صحبت کند، آموزش در آموزشگاه‌های زبان راحت‌تر خواهد بود. برای یادگیری تخصصی زبان، این سن می‌تواند زمان مناسبی باشد. بااین‌حال اگر فرزند شما در سنین پایین‌تر به یادگیری علاقه نشان داد، می‌توانید آموزش تخصصی او را از همان سن آغاز کنید.

به دلیل تسلط زیادی که کودکان در 7 تا 1 سالگی در صحبت‌کردن دارند، ادای کلمات انگلیسی و تلفظ کردن آن‌ها راحت‌تر است. همچنین می‌توانند کلمات بیشتری را یاد بگیرند چون کلمات زیادتری در زبان مادری بلدند و می‌توانند معادل آن‌ها را به انگلیسی آموزش ببینند. به‌این‌ترتیب این سن را می­توان به‌عنوان سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی در نظر گرفت. اما از معایبی که یادگیری زبان در این سن دارد، آموزش همراه با مدرسه است. در این سن کودکان در مدرسه دروس پایه‌ای و مهمی را یاد می‌گیرند که باید تسلط زیادی بر آن‌ها داشته باشند. یادگیری زبان انگلیسی به‌صورت جداگانه می‌تواند باعث خستگی فرزند شما شود.

 اگر قصد دارید در این سن برای یادگیری او اقدام کنید، حتماً باید با برنامه‌ریزی اصولی و درست پیش بروید. برنامه‌ریزی شما باید به‌گونه‌ای باشد که فرزندتان دائماً خسته و بدون انرژی نباشد زیرا در این صورت یادگیری او بی‌ثمر خواهد بود.

آیا سن مناسب برای یادگیری زبان برای همه یکسان است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی برای هر کودک باتوجه‌ به ویژگی‌های شخصیتی و علایق او می‌تواند متفاوت باشد. شما نمی‌توانید بگویید چون کودکان دیگری را می‌شناسید که در 3 سالگی زبان دوم یا حتی سوم بلدند، کودک شما نیز باید حتماً زبان یاد بگیرد. دست از مقایسه کردن فرزندتان بردارید و او را همان گونه که هست دوست بدارید. سعی در عوض‌کردن کودکتان نداشته باشید. شما به‌عنوان والدین باید فرزند خود را راهنمایی کنید تا رفتارها و مهارت‌های درست را یاد بگیرد. در این مسیر استفاده از خشونت و اجبار هیچ جایی ندارد.

فراموش نکنید که کودکان به‌خودی‌خود حس کنجکاوی زیادی دارند و بالاخره در زمان مناسب به یادگیری علاقه نشان می‌دهند. اما با بررسی مطالعات به این نتیجه رسیدیم که بازه 3 تا 4 یا 5 سالگی و 7 تا 10 سالگی، بازه­ای مناسب برای یادگیری زبان هستند که می‌توانید در این زمان‌ها اقدام کنید. پیش از هر تصمیمی شرایط خود را بسنجید و علایق کودکتان را جویا شوید. کودکان بعدازاین سنین و حتی در نوجوانی هم می‌توانند زبان یاد بگیرند. نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد، آماده بودن ذهن فرزند شما برای یادگیری است. حتماً این موضوع را ملاک اصلی در یادگیری فرزندتان قرار دهید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *