انتخاب یا استعداد؟

انتخاب یا استعداد؟

اگر شما مدیر یک مدرسه بودید، ترجیح می‌­دادید آینده دانش آموزان مدرسه‌­تان با کدام یک از این فاکتورها رقم بخورد؛ انتخاب یا استعداد؟.. می­‌دانم اینکه شروع این مطلب را با یک سوال آغاز کنم کمی غیرحرفه‌­ای است اما شاید لازم باشد که تمام مدارس درست مانند منی که این مطلب را به نگارش درمی­‌آورم، کمی غیرحرفه­ای عمل کنند و از دانش آموزان خود بپرسند که دوست دارند مسیر زندگی خود را به واسطه یک انتخاب رقم بزنند یا راه استعداد خود را در پیش بگیرند؟

اهمیت به دانش‌آموزان و کشف استعداد آن­ها معقوله‌­ای است که در حال حاضر در بسیاری از مدارس مورد توجه قرار نمی‌­گیرد، برای همین آینده بسیاری از نوجوانان در جهتی اتفاق می­‌افتد که دلخواه آن­ها نیست و یک عمر حسرت را به دنبال دارد. هدف ما از شرح این مطلب بررسی درجه اهمیت به دانش‌آموزان با انتخاب یا استعداد است. بالطبع فاکتورهای زیادی هستند که باید از دید افراد مختلف مورد نقد و تحلیل قرار بگیرند، اما ما می‌خواهیم در این مطلب به تاثیر یک مدرسه در مسیر آموزش و نحوه برخورد سیستم آموزشی در امتحانات اشاره کنیم.

انتخاب درست برای یک دانش آموز

تعریف شما برای یک دانش آموزی که در حال تحصیل است، از انتخاب درست چیست؟ انتخاب درست می‌تواند درس خواندن باشد، کاملا درست است. اما این درس خواندن در صورتی درست است که شما به آن علاقه داشته باشید و یا استعداد خود را در آن حیطه کشف کرده باشید.

معمولا ساعت اداری  کار کردن افراد از هفت صبح آغاز می‌­شود و تا هشت شب ادامه دارد. به نظر شما چند درصد از افرادی که سر پست خود حاضر می‌­شوند، از کاری که در حال انجام آن هستند لذت می­‌برند و یا استعداد کافی در انجام آن کار را دارا هستند؟ ممکن است در یک بیمارستان پزشکی حضور داشته باشد که در وقت آزاد خود با حسرت به گالری هنری روبه­روی بیمارستان خیره شده و آهی از سره حسرت می­کشد که نتوانست علاقه و استعداد خود را دنبال کند؛ یا شیرینی فروشی که در همسایگی آن گالری هنری قرار دارد، نگاه مغموم خود را از آن بیمارستان بردارد و با رویای خاک خورده دکتری خمیر کیک را ورز دهد. واقعا چند نفر هستند که در حال انجام کاری می­باشند که از آن لذت می­برند و تمام ذوق و استعداد خود را برای انجام درست آن حرفه به کار می­گیرند؟

می‌­توانید درک کنید که هدف از ذکر این سوالات چیست؟ در واقع از ابتدای شروع این مقاله من سوالاتی را مطرح کردم که جواب‌شان از نور آفتاب هم روشن‌­تر هستند؛ این سوالات به منظور ابلاغ استفهام انکاری است تا بگوییم که انتخاب درست همان انتخابی است که استعداد شما را در نظر می­گیرد و لبخند رضایت را به لبان­تان هدیه می­‌کند.

استعداد دانش‌آموزان

ریشه انتخاب درست و توجه به استعدادها

دوران بلوغ و نوجوانی جزء حساس­ترین دوره­های زندگی بشریت به شمار می­آید که به عنوان دوره رشدو شکوفایی یک انسان شناخته می­‌شود. لذا ریشه انتخاب درست در دوره نوجوانی در باغ موفقیت کاشته خواهد شد.

مدرسه عنصر کلیدی این جریان است. نحوه آموزش و اهمیت به دانش آموزان می­‌تواند مسیر به کار گرفتن استعداد ذاتی و داشتن انتخاب‌­های درست را برای آن­ها هموار سازد. در واقع شاید اگر مراکز آموزشی از همان ابتدا به خواسته و استعداد دانش آموزان توجه کنند، دیگر هیچ پزشکی با حسرت به گالری هنری نگاه نکند و هیچ شیرینی پزی با غم رویای دکتری خمیر را ورز ندهد!

بیایید یک متن فوق‌­العاده که بی­‌ربط به مطالب ذکر شده نیست با هم بخوانیم. این متن به عنوان نوع نگاه مدیر مجتمع آموزشی رهیار نسبت به تحصیل، امتحانات و نمرات دروس مختلف دانش آموزان در مقطع‌­ها و رشته‌­های مختلف به نشر رسیده است:

والدین عزیز

درس فرزندان شما به زودی آغاز می‌­شود.

من می‌­دانم که شما چقدر اضطراب دارید که فرزندانتان بتوانند به خوبی از عهده امتحانات برآیند.

اما لطفا در نظر داشته باشید که در بین این دانش آموزان یک هنرمند وجود دارد که نیازی به دانستن ریاضیات ندارد.

یک کارآفرین وجود دارد که نیازی به درک عمیق تاریخ یا ادبیات انگلیسی ندارد.

یک موزیسین وجود دارد که کسب نمرات بالا در شیمی برایش اهمیتی ندارد.

یک ورزشکار وجود دارد که آمادگی بدنی و فیزیکی برایش بیش از درس فیزیک اهمیت دارد.

اگر فرزندتان نمرات بالایی کسب کرد عالی است. در غیر این صورت لطفا اعتماد به نفس و شخصیتش را از او نگیرید.

به آن­ها بگویید مشکلی نیست آن فقط یک امتحان بود و آن­ها برای انجام چیزهای بزرگ­تری در زندگی به دنیا آمده­اند.

به آن­ها بگویید فارغ از هر نمره­ای که کسب کنند شما آن­ها را دوست خواهید داشت و آن­ها را قضاوت نخواهید کرد.

لطفا این کار را انجام دهید تا ببینید فرزندانتان چگونه جهان را فتح خواهند کرد. یک امتحان را نمره پایین نبایستی آرزوها، استعدادها و اعتماد به نفس آن­ها را فدا کند.

و در پایان، لطفا فکر نکنید که دکترها و مهندسین تنها انسان­های خوشحال و خوشبخت روی زمین هستند.

با احترام فراوان

مدیر مدرسه

تک تک جملاتی که در متن مذکور وجود داشتند، یک دنیا حرف و یک دنیا درک و شعور را در بطن خود نگهداری می­کردند. کاش نگاه همه انسان­ها نسبت به تحصیل و یادگیری به همین شکل باشد تا دیگر اعتماد به نفس و روحیه خودباوری یک دانش آموز به سبب عدم توانایی در حل معادلات ریاضی تخریب نشود.

در حقیقت اینکه مدارس تنها مکان آموزش باشند یک ذهنیت غلط است، چرا که آموزش و پرورش باید همگام با یکدیگر پیش بروند و استعدادها و خلاقیت­های دانش آموزان در همین راستا کشف شده و شکوفا شوند.

لذا به عنوان یک پیشنهاد برای والدین لازم است ذکر کنم که محیط تحصیل می­تواند محوریت آینده فرزند شما را تحت شعاع قرار دهد. به همین علت اگر می­خواهید در آینده یک فرزند موفق داشته باشید که از زندگی خود و فعالیت کاری که در حال انجام آن است راضی باشد، باید از همان ابتدا در مورد هر مسئله­ای تأمل داشته باشید و به سهولت از روی مسائل مهم و آینده ساز عبور نکنید.

استعدادیابی دانش‌آموزان

مجتمع پسرانه رهیار

مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی رهیار از پیش دبستان تا دوازدهم دانش آموز می­‌پذیرد. این مرکز آموزشی در سال 1380 توسط مرحوم حاج اکبر نظری در منطقه 5 تهران تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد. مجتمع آموزشی پسرانه رهیار در صدد است تا با رویکردی نوآورانه، فضای آموزشی با نشاط، هدفمند، سالم و منضبطی را برای دانش آموزان و نوجوانان به ارمغان آورد.

این مرکز آموزشی علاوه بر تکیه به اصول و شیوه‌های تدریس نوین، روحیات و احساسات دانش‌آموزان را نیز در نظر می‌­گیرد و از هیچ تلاشی به منظور افزایش حس اعتماد به نفس و روحیه خودباوری آن­ها دریغ نمی­‌کند. اثبات حرف در عمل برای رهیار یک افتخار بزرگ است که در تمام این سال­ها توانسته است با آموزش و پرورش صحیح و فراگیر آن را به نمایش عموم مردم بگذارد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *