اگر شما مدیر یک مدرسه بودید، ترجیح میدادید آینده دانش آموزان مدرسهتان با کدام یک از این فاکتورها رقم بخورد؛ انتخاب یا استعداد؟.. میدانم اینکه شروع این مطلب را با یک سوال آغاز کنم کمی غیرحرفهای است اما شاید لازم باشد که تمام مدارس درست مانند منی که این مطلب را به نگارش درمیآورم، کمی غیرحرفهای عمل کنند و از دانش آموزان خود بپرسند که دوست دارند مسیر زندگی خود را به واسطه یک انتخاب رقم بزنند یا راه استعداد خود را در پیش بگیرند؟
اهمیت به دانشآموزان و کشف استعداد آنها معقولهای است که در حال حاضر در بسیاری از مدارس مورد توجه قرار نمیگیرد، برای همین آینده بسیاری از نوجوانان در جهتی اتفاق میافتد که دلخواه آنها نیست و یک عمر حسرت را به دنبال دارد. هدف ما از شرح این مطلب بررسی درجه اهمیت به دانشآموزان با انتخاب یا استعداد است. بالطبع فاکتورهای زیادی هستند که باید از دید افراد مختلف مورد نقد و تحلیل قرار بگیرند، اما ما میخواهیم در این مطلب به تاثیر یک مدرسه در مسیر آموزش و نحوه برخورد سیستم آموزشی در امتحانات اشاره کنیم.
انتخاب درست برای یک دانش آموز
تعریف شما برای یک دانش آموزی که در حال تحصیل است، از انتخاب درست چیست؟ انتخاب درست میتواند درس خواندن باشد، کاملا درست است. اما این درس خواندن در صورتی درست است که شما به آن علاقه داشته باشید و یا استعداد خود را در آن حیطه کشف کرده باشید.
معمولا ساعت اداری کار کردن افراد از هفت صبح آغاز میشود و تا هشت شب ادامه دارد. به نظر شما چند درصد از افرادی که سر پست خود حاضر میشوند، از کاری که در حال انجام آن هستند لذت میبرند و یا استعداد کافی در انجام آن کار را دارا هستند؟ ممکن است در یک بیمارستان پزشکی حضور داشته باشد که در وقت آزاد خود با حسرت به گالری هنری روبهروی بیمارستان خیره شده و آهی از سره حسرت میکشد که نتوانست علاقه و استعداد خود را دنبال کند؛ یا شیرینی فروشی که در همسایگی آن گالری هنری قرار دارد، نگاه مغموم خود را از آن بیمارستان بردارد و با رویای خاک خورده دکتری خمیر کیک را ورز دهد. واقعا چند نفر هستند که در حال انجام کاری میباشند که از آن لذت میبرند و تمام ذوق و استعداد خود را برای انجام درست آن حرفه به کار میگیرند؟
میتوانید درک کنید که هدف از ذکر این سوالات چیست؟ در واقع از ابتدای شروع این مقاله من سوالاتی را مطرح کردم که جوابشان از نور آفتاب هم روشنتر هستند؛ این سوالات به منظور ابلاغ استفهام انکاری است تا بگوییم که انتخاب درست همان انتخابی است که استعداد شما را در نظر میگیرد و لبخند رضایت را به لبانتان هدیه میکند.
ریشه انتخاب درست و توجه به استعدادها
دوران بلوغ و نوجوانی جزء حساسترین دورههای زندگی بشریت به شمار میآید که به عنوان دوره رشدو شکوفایی یک انسان شناخته میشود. لذا ریشه انتخاب درست در دوره نوجوانی در باغ موفقیت کاشته خواهد شد.
مدرسه عنصر کلیدی این جریان است. نحوه آموزش و اهمیت به دانش آموزان میتواند مسیر به کار گرفتن استعداد ذاتی و داشتن انتخابهای درست را برای آنها هموار سازد. در واقع شاید اگر مراکز آموزشی از همان ابتدا به خواسته و استعداد دانش آموزان توجه کنند، دیگر هیچ پزشکی با حسرت به گالری هنری نگاه نکند و هیچ شیرینی پزی با غم رویای دکتری خمیر را ورز ندهد!
بیایید یک متن فوقالعاده که بیربط به مطالب ذکر شده نیست با هم بخوانیم. این متن به عنوان نوع نگاه مدیر مجتمع آموزشی رهیار نسبت به تحصیل، امتحانات و نمرات دروس مختلف دانش آموزان در مقطعها و رشتههای مختلف به نشر رسیده است:
والدین عزیز
درس فرزندان شما به زودی آغاز میشود.
من میدانم که شما چقدر اضطراب دارید که فرزندانتان بتوانند به خوبی از عهده امتحانات برآیند.
اما لطفا در نظر داشته باشید که در بین این دانش آموزان یک هنرمند وجود دارد که نیازی به دانستن ریاضیات ندارد.
یک کارآفرین وجود دارد که نیازی به درک عمیق تاریخ یا ادبیات انگلیسی ندارد.
یک موزیسین وجود دارد که کسب نمرات بالا در شیمی برایش اهمیتی ندارد.
یک ورزشکار وجود دارد که آمادگی بدنی و فیزیکی برایش بیش از درس فیزیک اهمیت دارد.
اگر فرزندتان نمرات بالایی کسب کرد عالی است. در غیر این صورت لطفا اعتماد به نفس و شخصیتش را از او نگیرید.
به آنها بگویید مشکلی نیست آن فقط یک امتحان بود و آنها برای انجام چیزهای بزرگتری در زندگی به دنیا آمدهاند.
به آنها بگویید فارغ از هر نمرهای که کسب کنند شما آنها را دوست خواهید داشت و آنها را قضاوت نخواهید کرد.
لطفا این کار را انجام دهید تا ببینید فرزندانتان چگونه جهان را فتح خواهند کرد. یک امتحان را نمره پایین نبایستی آرزوها، استعدادها و اعتماد به نفس آنها را فدا کند.
و در پایان، لطفا فکر نکنید که دکترها و مهندسین تنها انسانهای خوشحال و خوشبخت روی زمین هستند.
با احترام فراوان
مدیر مدرسه
تک تک جملاتی که در متن مذکور وجود داشتند، یک دنیا حرف و یک دنیا درک و شعور را در بطن خود نگهداری میکردند. کاش نگاه همه انسانها نسبت به تحصیل و یادگیری به همین شکل باشد تا دیگر اعتماد به نفس و روحیه خودباوری یک دانش آموز به سبب عدم توانایی در حل معادلات ریاضی تخریب نشود.
در حقیقت اینکه مدارس تنها مکان آموزش باشند یک ذهنیت غلط است، چرا که آموزش و پرورش باید همگام با یکدیگر پیش بروند و استعدادها و خلاقیتهای دانش آموزان در همین راستا کشف شده و شکوفا شوند.
لذا به عنوان یک پیشنهاد برای والدین لازم است ذکر کنم که محیط تحصیل میتواند محوریت آینده فرزند شما را تحت شعاع قرار دهد. به همین علت اگر میخواهید در آینده یک فرزند موفق داشته باشید که از زندگی خود و فعالیت کاری که در حال انجام آن است راضی باشد، باید از همان ابتدا در مورد هر مسئلهای تأمل داشته باشید و به سهولت از روی مسائل مهم و آینده ساز عبور نکنید.
مجتمع پسرانه رهیار
مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی رهیار از پیش دبستان تا دوازدهم دانش آموز میپذیرد. این مرکز آموزشی در سال 1380 توسط مرحوم حاج اکبر نظری در منطقه 5 تهران تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد. مجتمع آموزشی پسرانه رهیار در صدد است تا با رویکردی نوآورانه، فضای آموزشی با نشاط، هدفمند، سالم و منضبطی را برای دانش آموزان و نوجوانان به ارمغان آورد.
این مرکز آموزشی علاوه بر تکیه به اصول و شیوههای تدریس نوین، روحیات و احساسات دانشآموزان را نیز در نظر میگیرد و از هیچ تلاشی به منظور افزایش حس اعتماد به نفس و روحیه خودباوری آنها دریغ نمیکند. اثبات حرف در عمل برای رهیار یک افتخار بزرگ است که در تمام این سالها توانسته است با آموزش و پرورش صحیح و فراگیر آن را به نمایش عموم مردم بگذارد.