خوشا شیراز و اردوی بی مثالش

خوشا شیراز و اردوی بی مثالش

اردوی شیراز برای پایه متوسطه دوم با برنامه‌های مهیج و اتفاق‌هایی فراموش‌نشدنی برگزار شد. در این مقاله از وبلاگ مجتمع آموزشی پسرانه رهیار برای‌تان از این اردو و اتفاق‌های آن بیشتر گفته‌ایم.

چگونه آغاز کردیم؟

اردوی شیراز از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین اردوهاست. چراکه به سرزمینی پر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی می‌رویم و با بخشی مهم از تاریخ سرزمین خود آشنا خواهیم شد. ما این اردو را برای پایه متوسطه دوم برگزار کردیم. فرزندان عزیزمان که پس از امتحانات نیاز به یک برنامه عالی و سفری متفاوت داشتند.

پس، از چند روز قبل برای اردو آماده شدیم و در روز موعود باهم در ایستگاه راه‌آهن دیدار کردیم. پس از آن سوار قطار شدیم و به‌سمت شیراز رفتیم.

جاذبه‌های شیراز

در ابتدای اردوی شیراز به محل اقامت‌مان رفتیم و پس از کمی استراحت برای دیدن جاذبه‌های متنوع و زیبای شیراز آماده شدیم. در اینجا از چندجاذبه‌ای که دیدیم برای‌تان گفتیم.

مقبره حافظ

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شیراز مقبره حافظ است. این آرامگاه داستانی طولانی دارد و برای ساخت آن از دوران صفویه، تیموری، زندیه و افشاریه تلاش‌هایی شده است. بنایی که امروزه در اینجا می‌بینیم در دوره پهلوی اول و با طرحی از معماری فرانسوی به‌نام آندره‌گدار ساخته شده است. این آرامگاه برای مردم شیراز نیز بسیار مهم است و در گذشته‌های دور مراسم گوناگونی در اینجا برگزار شده است.

ارگ کریم‌خان شیراز

اثر بعدی که در اردوی شیراز به دیدارش رفتیم ارگ کریم‌خان بود. قلعه‌ای مربوط به دوره زندیه که توسط کریم‌خان‌زند ساخته و محل استقرار او نیز شناخته می‌شد. کریم‌خان زند خود را به‌جای پادشاه وکیل‌الرعیا نامید و تلاش کرد در دوره 25 ساله‌ی حکومتش سرزمینی پر از شادی و امنیت بسازد. در دوره قاجار به‌سبب خصومت‌ها، بخشی از محوطه این ارگ تخریب شد. در دوره پهلوی نیز اینجا زندان شهربانی بود. حالا سال‌هاست که ارگ کریم‌‌خان جاذبه‌ای برای دوست‌داران تاریخ و فرهنگ شده است.

آرامگاه سعدی

شاعر به‌نام دیگری که در شیراز دفن شده، سعدی خوش‌سخن است. مزار سعدی با آن سروهای سربه‌فلک کشیده و گنبد آبی‌رنگش از زیباترین دیدنی‌های شیراز است. بنابر شواهد تاریخی جایی که مزار این شاعر بزرگ بنا شده قبلا خانقاه خود سعدی بوده و او را در ملک خودش دفن کرده‌اند. آرامگاه سعدی بارها تخریب شده تا اینکه کریم‌خان‌زند به مرمت و حفاظت از آن پرداخت. در دوره قاجار نیز مرمت‌هایی انجام شد. در دوره پهلوی به‌همت پروفسور حسابی، استاد ابوالحسن صدیقی و آقای محسن فروغی، بنای امروزی ساخته شد.

تخت‌جمشید

بی‌شک یکی از عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران تخت جمشید است. این بنا متعلق به دوره هخامنشی است و داریوش بزرگ برای ساخت آن تلاش‌های بسیار کرده است. معماری، ساختار، کتیبه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها و جزییات تخت‌جمشید از منظر باستان‌شناسی بسیار اهمیت دارند. پس در ادامه اردو شیراز به این بنای عظیم و مهم نیز رفتیم.

محوطه نقش‌رستم

یکی دیگر فضاهای مهم در تاریخ و فرهنگ ایران محوطه نقش رستم است. در اینجا علاوه بر هخامنشیان، مردم قبل‌تر مثل دوره عیلام و مردم بعدتر مثل دوره ساسانیان، آثاری را به‌جا گذاشته‌اند. آرامگاه برخی از پادشاهان هخامنشی ازجمله داریوش اول و بنایی مرموز و پراز شگفتی به‌اسم کعبه زرتشت، این محوطه را عجیب‌تر و بسیار دیدنی کرده است.

شما چه فکر می‌کنید؟

در این مقاله از وبلاگ مدرسه رهیار برای‌تان از اردوی شیراز و برخی دیدنی‌هایی که دیدیم گفتیم. به‌نظر شما اردوی بعدی برای چه مقصدی برگزار شود؟ فکر می‌کنید فرزندان ما در سنین نوجوانی با چه آثار و اندیشه‌هایی باید آشنا شوند؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این رابطه برای ما بنویسید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *