به گمان ما استفاده از معلمان تخصصی برای درسهای پایه در مقطع دبستان بر خلاف آموزههای مورد دفاع در آموزش-پرورش و نامتناسب با ظرفیت و شرایط روانی دانشآموز دبستانی است. وقتی از معلم کلاس به جای معلم تخصصی استفاده میشود، زمان تعاملات انسانی باکیفیت بین معلم و دانشآموز افزایش پیدا میکند.
همچنین توجه و تمرکز معلم اصلی بر تعداد محدودتری از دانش آموزان خواهد بود که کیفیت بیشتری را متوجه تعداد محدودتری از دانشآموزان خواهد کرد. معلم اصلی هر کلاس، غلاوه بر آموزش یک یا چند درس به دانشآموزان آن کلاس، مسئول اصلی پرورش دانش آموزان کلاس نیز است. منظور از پرورش، رشد و توسعۀ فردی و گروهی دانش آموزان کلاس در جنبههای مهارتی، رفتاری، ارتباطی و نگرشی، علاوه بر جنبههای دانشی و فنی است.
معلم اصلی کلاس وضعیت تحصیلی، رفتاری و ارتباطی تک تک دانشآموزان کلاسش را به طور مستمر پایش میکند.