چگونه گوش دادن به زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

چگونه گوش دادن به زبان انگلیسی را بیاموزیم؟


آگاهی در گوش دادن

ما اغلب در موردصحبت کردن و نوشتن به عنوان چالش‌برانگیزترین مهارت‌های زبانی فکر می‌کنیم، اما در مورد مهارت‌های درک مطلبی چطور؟ فراگیران با خواندن، زمانی برای فکر کردن دارند، اما گوش دادن به زبان دیگر چالش‌های بسیار متفاوتی را برای زبان‌آموز ایجاد می‌کند. چند بار شنیده‌ایم که زبان‌آموزان شکایت می‌کنند که «خیلی سریع است، استاد!»؟ پس چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید
کمبریج انگلیسی پنج پکیج راهنما برای معلمین جهت توسعه مهارت‌های شنیداری به شرح زیر ایجاد کرده است:
A2 Key for Schools
سطح ابتدایی وپایه در مدارس basic
B1 Preliminary for Schools ،
سطح مستقل پایه در مدارس
B2 First for Schools
سطح متوسط پایه در مدارس
، C1 Advanced و C2 Proficienc
سطوح پیشرفته و عالی

در این پکیج‌ها حاوی دستورالعمل‌ها، نکات و استراتژی‌هایی برای درک مهارت‌های فرعی گوش دادن طراحی شده است تا معلمین بتوانند مهارتهای شنیداری زبان آموزان خود را در حین آماده شدن برای امتحانات‌شان توسعه دهند.
در اینجافقط چند راهکار از این راهنماها آورده شده است تا برای کمک به زبان آموزان خود به کار برید. جالب است بدانید آنها در تمام سطوح موثر هستند.

تمرین (چند کلمه است؟)

گوش دادن به ویس‌های زبان انگلیسی کوتاه یک فعالیت عالی برای تست کردن در پایان درس شنیداری است، زمانی که زبان‌آموزان قبلاً صدای ضبط شده را شنیده‌اند، بنابراین صدای گوینده و موضوع را می‌شناسند.
یک عبارت کوتاه حدودا ۱۰ کلمه را از ویسی که به تازگی تکمیل کرده‌اید انتخاب کنید. صدا را طوری تنظیم کنید که برای فشار دادن «پخش» آماده باشید.

به زبان آموزان بگویید صدا را گوش کنند و تعداد کلماتی را که می‌شنوند بشمارند. لازم است که شما صدا را چند بار پخش کنید. بعد بحث و گفتگو را دو نفره کنید و جواب‌های مختلف را بشنوید ولی هنوز جواب درست را نگویید. سپس عبارت را روی تخته نوشته و به همراه کلاس بشمرید. ببینید چه کسی نزدیکترین تعداد را می‌گوید؟

حال از آنها بخواهید که همزمان عبارت را بشنوند و بخوانند. این بار باید تصمیم بگیرند که کدام کلمات را واضح‌تر می‌شنوند، به عبارت دیگر، می‌خواهید که آنها کلمات تأکید شده را متوجه شوند. از آنها بپرسید که به چه دلیل فکر می‌کنند این کلمات را واضح‌تر شنیده‌اند؟ توضیح دهید که کلمات تأکید شده اطلاعات کلیدی را حمل می‌کنند.

این نوع تمرینات کوتاه شنیداری به فراگیران کمک می‌کند تا آگاهی خود از صداها را افزایش دهند، به کلمات تأکید شده توجه کنند و برای شنیدن اطلاعات کلیدی آماده شوند.

از همه فراگیران حمایت کنید

در کلاس‌ها که افراد با سطوح مختلف هستند، چند استراتژی ساده را به کار بگیرید تا همه کلاس بتوانند به یک تمرین صوتی گوش کنند و در همان فعالیت شرکت کنند. این به این معنی است که هیچ فراگیری احساس بی اعتماد نفسی و عقب ماندن نکند.

تکمیل جای خالی یا تکمیل جمله را قابل دستیابی‌تر کنید و حرف اول کلمه گمشده را ارائه دهید. به عنوان جایگزین، حرف اول و آخر را ارائه دهید و تعداد حروف کلمه مجهول را مشخص کنید.

برای فراگیران ضعیف‌تر، پشتیبانی اضافی ارائه دهید و متن شنیداری رادر اختیارشان قرار دهید. آنها می‌توانند هنگام شنیدن، متن را بخوانند و از آن برای کمک به یافتن پاسخ‌های صحیح استفاده کنند.

آماده باشید تا گوش کنید، آماده باشید تا درک کنید!

در اجرای این وظیفه و فشردن دگمه پلی عجله نکنید. چراکه مقدمه و آماده‌سازی قبل از فرآیند شنیداری در درک مطلب زبان آموزان در محیط کلاس بسیار در یادگیری آنان موثر می‌باشد.
قبل از گوش دادن، یک بحث کلاسی در مورد موضوع صوتی در کلاس راه بیندازید. این کار به فراگیران این فرصت را می‌دهد نه تنها برای تمرین صحبت کردن بلکه برای گوش دادن به یکدیگر هم آماده شوند. یک بحث خوب آنها را به فکر کردن درباره منظور اصلی آنچه که ممکن است هنگام گوش دادن بشنوند، وا خواهد داشت.

یادگیری و فهم واژگان جدید در خلال بحث و تبادل نظر راحت، طبیعی و ماندگارتر از آموزش آن به صورت لیستی می‌باشد و به درک کلمات قبل از گوش دادن کمک بهتری می‌کند.

وقت خود را به بحث در مورد موضوع اختصاص دهید و دریافت‌ها را بررسی کنید. کلاس را تشویق کنید تا در مورد بحث خود فکر و پاسخ‌ها را پیش‌بینی کنند. به یاد داشته باشید که پیش‌بینی‌های آنها را روی تخته بنویسید. آیا آنها درست حدس زدند؟ مهم نیست که آنها این کار را کردند یا نه، مهم این است که آنها آماده گوش دادن هستند تا ببینند آیا درست گفته‌اند یا خیر.
احساس آمادگی برای گوش دادن به این معنی است که یادگیرندگان احساس اعتماد به نفس و آمادگی برای درک، هم در کلاس و هم در امتحان خود دارند.

نکات روز امتحان

نکاتی که معلمان باید روز امتحان به دانش آموزان یادآوری کنند تا درک شنیدارشان تقویت شود و آزمون بهتری ارائه دهند.
عنوان و موضوع را بخوانید
حدس بزنید موضوع شنیداری چه باشد؟
سوالات را بخوانید و کلمات کلیدی را برجسته کنید .
مشخص کنید چه کاری باید انجام دهید (مثل انتخاب گزینه‌ها)
در دو مرحله شنیداری، ابتدا پاسخ‌ها را انتخاب و سپس بررسی کنید.


سخن آخر

در این مقاله از مجتمع آموزشی رهیار برای‌تان از مقاله‌ای درباره تقویت مهارت گوش دادن به زبان دیگر گفتیم. اگر دبیر زبان هستید و راهکارهای دیگری برای بهبود این فرآیند می‌دانید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *