10 روش برای کمک به رفع خوانش‌پریسی

10 روش برای کمک به رفع خوانش‌پریسی

دیسلکسی یا خوانش پریشی اختلالی در یادگیری است که عمدتاً مهارت های صحیح و روان خواندن و املا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکل و درمجموع، اختلالات یادگیری به هوش فرد مربوط نیستند، بلکه ناشی از تفاوت‌های موجود در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز هستند. این اختلالات از فرد به فرد دیگر بسیار متنوع هستند.

دیسلکسی عمدتاً بر رشد مهارت های سواد و زبانی تأثیر می گذارد و فراگیران مبتلا به دیسلکسی احتمالاً با پردازش واج شناختی، حافظه کاری و سرعت پردازش مشکل دارند. حالا در این مقاله از مجتمع آموزشی پسرانه رهیار از روش‌هایی برای کمک به دانش‌آموزانی گفته‌ایم که خوانش‌پریشی دارند.

کمک به رفع دیسلکسی یا خوانش پریشی

۱. فرهنگ کلاس درس را حمایتی و مشارکتی کنید

با شناخت فردی همه دانش آموزان خود و تشویق آنها به شناختن یکدیگر، یک فرهنگ کلاس درسی حمایتی و مشارکتی ایجاد کنید. با این راهکار به دانش آموزان کمک می‌کند تا در مورد راه‌های انجام وظایف و درخواست حمایت احساس راحتی کنند و بتوانند از شما و دیگران کمک بگیرند.

2. از فعالیت‌های چندحسی استفاده کنید

از فعالیت‌های چند حسی برای ارائه بیش از یک راه به دانش‌آموزان برای ایجاد ارتباط و یادگیری مفاهیم استفاده کنید. به عنوان مثال، از فلش کارت، عروسک، فیلم داستان و اشیاء واقعی در کلاس استفاده کنید. هنگامی که دانش‌آموزان در یک زمان از بیش از یک حس استفاده می‌کنند، مغز آنها به روش‌های مختلف تحریک می‌شود. فعالیت‌های چندحسی ممکن است شامل ترکیبی از خواندن، گوش دادن، مشاهده، لمس یک شی، حرکت فیزیکی در اطراف فضا یا استفاده از اشاره باشد.

۳. به دانش آموزان اجازه انتخاب دهید

به دانش آموزان مبتلا به دیسلکسی یا خوانش پریشی در مورد نحوه انجام تکالیف جهت معنادارتر کردن و فراگیرتر کردن یادگیری، گزینه‌هایی ارائه دهید. به عنوان مثال، فراگیران ممکن است در حین انجام تکلیف شنیداری یا صحبت کردن، “یادداشت برداری کشیدنی”(استفاده از طرح و نقاشی) رابه روش نوشتاری ترجیح دهند.

۴. کارت‌های L شکل در دسترس داشته باشید

کارت‌هایی به شکل L در دسترس دانش‌آموزان قرار دهید تا بخش‌هایی از صفحات کتاب درسی را محدود و به تمرکز و توجه آن‌ها کمک کند. فراگیران را تشویق کنید تا از یک تکه کاغذ ساده برای پوشاندن متون خواندنی استفاده کنند و در حین خواندن یک سطر را آشکار کنند. اینها تکنیک‌های مفیدی برای همه زبان آموزان در هنگام آموزش مهارت‌های خواندن هستند.

۵. درس جدید را در تکه‌های کوچک و قابل مدیریت ارائه دهید

درس جدید را در تکه‌های کوچک و قابل مدیریت ارائه دهید تا بیش از حد زبان آموزان را تحت فشار نگذارید. در هنگام ارائه درس جدید به دانش آموزان، باید بر روی واژگان و عبارات کلیدیی متمرکز شوید که در لیست‌های واژگانی امتحان و همچنین در مشخصات و اهداف زبانی ارائه شده در دفترچه راهنمای معلم آمده است. با تمرکز بر این واژه‌ها موفقیت در امتحانات بیشتر می‌شود.

۶. مدتی را صرف آموزش صریح استراتژی‌های امتحان کنید

مدتی را صرف آموزش راهبردهای امتحانی، مانند نحوه برخورد با تکالیف خاص در امتحان کنید، و آنها را به یک سری مراحل ساده تقسیم کنید.

۷. از روش CCQ مخفف concept-checking question به معنی سؤالات بررسی مفهوم استفاده کنید

از سؤالات بررسی مفهوم (CCQs) برای بررسی درک دلانش آموزان خود از یک کلمه جدید یا آیتم گرامری استفاده کنید. استفاده ازCCQها بهتر از این هست که فقط بپرسید “فهمیدی؟ مثال هایی از CCQ ها می‌تواند شامل موارد زیر باشند: – “چه چیزهایی سریع هستند؟” – “متضاد کلمه “سریع” چیست؟” – “آیا حلزون ها سریع هستند؟” این سؤالات به معلم کمک می‌کنند تا قبل از اینکه مطمئن شود دانش آموزان مفهوم جدید را به درستی درک کرده‌ باشند، به موضوع بعدی نرود. همچنین می‌توان از تصاویر یا حرکات بدن نیز برای بررسی درک فراگیران استفاده کرد.

۸. فرصت‌های زیادی را به دانش‌آموزان برای جمع بندی و مرور زبان ارائه دهید

از تکنیک‌های متنوعی برای کمک به یادگیرندگان برای به خاطر سپردن کلمات جدید استفاده کنید، همچون تکنیک‌های نقاشی، موسیقی یا ریتم، حرکت، ژست و تجسم.

۹. روش‌های مختلف را برای ارائه بازخورد امتحان کنید

با دانش آموزان خود در مورد اینکه چه نوع اطلاعات و توصیه‌هایی برای آنها بهتر است صحبت کنید. به یاد داشته باشید که شنیدن صدای معلم نسبت به بازخورد کتبی او با قلم قرمز احساس شخصی و حمایتی بیشتری برای دانش‌آموز دربر دارد، بنابراین سعی کنید با نظرات خود یک ویدیوی کوتاه یا ضبط صوتی بسازید.

۱۰. ارزیابی مداوم داشته باشید

ارزیابی باید مداوم باشد و آن به معنای پایان فرآیند یادگیری نیست. اگر چیزی را برای تصحیح به زبان آموز تذکر می‌دهید، مطمئن شوید که مورد بعدی را نیز بررسی کرده و سپس در این مورد نیز به او بازخورد بدهید. چالش‌هایی که یادگیرندگان مبتلا به دیسلکسی یا خوانش پریشی تجربه می‌کنند اغلب منجر به سطوح پایین اعتماد به نفس در آنها می‌شود، بنابراین به یاد داشته باشید که برای تشویق یادگیرندگان و ایجاد عزت‌نفس، بازخوردهای مثبت را در نظر بگیرید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *