درباره دبستان شعبه عدلمجتمع آموزشی پسرانه رهیار

در دبستان عدل در تلاشیم همگام با نیازهای روانی و شناختی دانش‌آموزان برنامه‌های نو ارائه کنیم. ما معتقدیم هر محیط آموزشی نیازمند تغییرات واقع‌بینانه و منطبق‌بر فرهنگ است. برای همین همیشه آمادگی ذهنی برای سازگاری با شرایط جدید را داریم.

سال‌ها کار آموزشی به ما نشان داده است، همه‌ی دانش‌آموزان نیازمند توجه و مراقبت‌اند. نباید اجازه دهیم برخی از دانش‌آموزان گم بشوند و فرصت حضور را پیدا نکنند. این از جمله دغدغه‌های اصلی واحد ما است. معتقدیم هر دانش‌آموزی گنجی پنهان دارد که لازم است خودش یاد بگیرد  و کشف‌اش کند. به‌همین دلیل، می‌خواهیم نظارت و مراقبت بیشتری روی دانش‌آموزان‌مان از لحاظ سلامت جسمانی، سلامت روان و مسائل مرتبط با یادگیری داشته باشیم، پس تعداد دانش‌آموزان محدودی را جذب می‌کنیم. هر پایه‌ی ما فقط یک کلاس دارد با نظارت دقیق و هر روزه روی دانش‌آموزان‌مان می‌توانیم به آنها برای کشف خود کمک کنیم.

برای این‌که با واحد ما بیشتر آشنا بشوید، اول لازم است بدانید ما در ساعت‌هایی که بچه‌ها پیش‌مان هستند، دنبال چه هستیم؟

هر دبستانی به‌درستی اول از همه دنبال سوادآموزی‌ست. «باسواد‌شدن» مفهومی‌ست که همه‌ی مامان‌و‌باباها دغدغه‌اش را دارند. ما انتظارات آموزشی مقطع دبستان را که شامل ریاضی، فارسی و علوم است را با یک برنامه‌ریزی دقیق، برآورده می‌کنیم.  باسواد‌بودن نیازمند این است که یک گروه با تجربه و جوان در کنار هم‌دیگر باشند تا این به هدف برسند.

در مدرسه عدل، در هفته 35 زنگ داریم و دانش‌آموزان در روز 7 زنگ سر کلاس می‌روند.

ما علاوه‌بر «باسوادبودن» دنبال مفهوم بااهمیت دیگری به‌نام «خلاقیت» نیز هستیم.

حتماً می‌دانید که خلاقیت معانی متفاوتی دارد. آن معنی‌ای که ما از خلاقیت به‌دنبالش هستیم این است که دانش‌آموزان‌ یاد بگیرند دنیای اطراف‌شان را  راه‌های مختلف  در بر گرفته. کشف این مسیرها و نترسیدن از افتادن در این راه‌ها؛ آن چیزی‌ست که در خلاقیت دنبالش می‌گردیم. برای این منظور دبستان واحد عدل از کارگاه‌های هنری متفاوتی تشکیل می‌شود. از پایه‌ی اول تا ششم  به‌طور ویژه به بحث هنر می‌پردازیم. یک گروه جوان و دانش‌آموخته از رشته‌های هنری برنامه‌ی کارگاه‌های پرورش خلاقیت‌مان را پیش می‌برند. این‌جا جایی‌ست که تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان‌مان گونه‌ی مختلف هنر؛ از نمایش و موسیقی، تا نوشتن و مجسمه‌سازی و از سینما تا رسانه را تجربه کنند. چراکه فکر می‌کنیم آدمیزاد هرچه خلاق‌تر باشد، کم‌تر درجا می‌زند.

کارگاه‌های هنری

دانش‌آموزان همه‌ی پایه‌ها، مدام با هنر سروکار دارند و در حال تولید و خلق آثار هنری مختص به خودشان هستند. کار ما این نیست که هنرمند تربیت کنیم، بلکه می‌خواهیم از طریق هنر چراغ آن ماده‌ی شگفت‌انگیز وجودی که می‌تواند تفاوت یک انسان را با دیگران رقم بزند، روشن کنیم. درست حدس زدید؛ خلاقیت. برای همین در دبستان عدل شش کارگاه هنری داریم:

کارگاه هنرهای تجسمی

این کارگاه شامل رشته‌های نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، صنایع‌دستی و اجراست که از اول دبستان تا سال ششم همه‌ی دانش‌آموزان دو زنگ در هفته آن را می‌گذرانند.

کارگاه نمایش

این کارگاه قرار است به دانش‌آموزان یاد دهند چه‌طور می‌توانند خودشان را ابراز کنند. از مهم‌ترین بخش‌های این کارگاه تمرکز بر مهارت‌های زبانی و انعطاف‌پذیری بدنی در بستر درام به دانش‌آموزان انتقال دهد. این کارگاه برای دانش‌آموزان پایه اول تا ششم برگزار می‌شود.

این کارگاه برای دانش‌آموزان پایه اول تا ششم برگزار می‌شود.

کارگاه موسیقی

این کارگاه تمرکز خود را برای درک ضربان (پالس) و درک گام صدا (پیچ) می‌گذارد و در تلاش است از فضای رسمی آموزشگاه موسیقی‌ای که یک ساز را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند، فاصله بگیرد. کارگاه موسیقی می‌خواهد به دانش‌آموزان یاد بدهد چه‌طور می‌توانند ظرفیت شنیداری‌شان را بهبود ببخشند و چه‌طور می‌توانند موسیقی خوب را از موسیقی‌های بی‌کیفیت تشخیص دهند. رفته‌رفته بچه‌ها با انواع سازها آشنا می‌شوند و با آمادگی و آگاهی بیشتری می‌توانند ساز موردعلاقه‌‌شان را پیدا کنند.

این کارگاه از سال اول تا سال ششم ادامه پیدا می‌کند.

کارگاه نوشتن خلاق

این کارگاه به بچه‌ها یاد می‌دهد با کلمات بازی کنند. آن‌ها را تشویق می‌کند به جست‌و‌جوی کلمات بپردازند. این کارگاه آهسته‌و‌پیوسته دانش‌آموزان را علاقه‌مند به نوشتن می‌کند. در کارگاه نوشتن خلاق در تلاشیم بچه‌های این نسل را با نوشتن (درست‌نویسی، زیبا‌نویسی و بکرنویسی) آشتی دهیم. در نهایت بچه‌ها یاد می‌گیرند داستان بنویسند.

این کارگاه از سال سوم دبستان تا ششم ادامه پیدا می‌کند.

کارگاه عکس‌و‌فیلم

این کارگاه در تلاش است به‌ بچه‌ها خوب دیدن و ساختن تصاویر منسجم و معنادار را آموزش دهد. دیدن خلاق و بعد ثبت آن‌ها از طریق دوربین از ویژگی‌های اصلی این کارگاه است. 

کارگاه عکس‌و‌فیلم، ویژه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم، پنجم و ششم است.

کارگاه هنر رسانه و محتوا

این کارگاه درنظر دارد به دانش‌آموزان یاد دهد چه‌طور می‌توانند محتوای موردنظرشان را با استفاده از ابزارهای مختلف (مدیا) بسازند. دانش‌آموزان در این کارگاه آموزش‌های لازم را در زمینه‌ی کامپیوتر فرا می‌گیرند و با نرم‌افزارهای مختلف آشنا می‌شوند. طراحی، تولید محتوا و از همه‌ مهم‌تر ارائه‌ی آن از مهم‌ترین فرایندهای این کارگاه است.

این کارگاه ویژه‌ی دانش‌آموزان چهارم، پنجم و ششم است.

بخش روان‌شناسی

توجه به نقاط‌قوت دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های ارتباطی و شناختی، از جمله اقدامات بخش روان‌شناسی است. در دبستان عدل یک کلاس ویژه به‌نام «روان‌شناسی برای کودکان» در همه‌ی پایه‌ها داریم. «روان‌شناسی برای کودکان» به دانش‌آموزان یاد می‌دهد که چه‌طور از لحاظ روانی روی پای خودشان بایستند. علاوه‌بر اینها برگزاری جلسات منظم با بچه‌ها و پدرومادرهای‌شان از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

بخش روان‌شناسی، پیوند معناداری با کارگاه‌های هنری دارد و هر دو هدف‌گذاری مهم این واحد، یعنی خلاقیت را دنبال می‌کنند. چر اکه اینجا خلاقیت، معنای حل‌مسئله را دارد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای مامان‌و‌باباها از برنامه‌های منظم این واحد است.

زبان انگلیسی

ما در هفته 4 زنگ زبان انگلیسی برای همه‌ی واحدها داریم. تعیین سطح دانش‌آموزان از دغدغه‌های اصلی است. در تلاش هستیم آموزش زبان دوم، مبنای ویترینی نداشته‌باشد و واقعاً با یک برنامه‌ریزی دقیق و با یاری معلم‌های مشتاق و جوان، این اتفاق محقق شود.

ورزش

در دبستان عدل در هفته چهارزنگ ورزش داریم. زندگی آپارتمان‌نشینی و کم‌تحرکی بچه‌ها از دغدغه‌های اصلی برای اختصاص‌دادن به چهارزنگ ورزش در هفته ‌است. تمرینات فانکشنال و بازی‌های گروهی و ریتمیک زیر نظر مربی‌های جوان و متخصص از مهم‌ترین فرایندهای این کلاس‌هاست.

اردوها و جشن‌ها

واحد ما اردوهای ویژه‌ برای سال تحصیلی 1403 در نظر گرفته‌است. اردوهایی که شامل مباحث هنری، ورزشی و علمی است. از بازدید از مکان‌های مهم فرهنگی تا مکان‌های بااهمیت ورزشی که دیدنش به فرزندان‌مان عمق نگاه می‌دهد. همچنین به‌سبب وجود کارگاه‌های هنری، دبستان عدل همیشه در حال برگزاری رویدادهای حول ارائه آثار کودکان است که بی‌شباهت به برپایی جشنواره‌ها نیست.
جشنواره‌هایی که در واحد برگزار می‌شود، بیشتر در تلاش است برای نقاط‌قوت بچه‌ها فرصت ابرازکردن بدهد. ما دنبال استعداد‌یابی نیستیم. به‌هیچ‌وجه در تلاش نیستیم بچه‌ها چه در ظاهر و چه در خلوت مجبور شوند خودشان را با دیگران مقایسه کنند.

«هرکسی به اندازه‌ی کافی و به اندازه‌ی خودش، خوب و توان‌مند است.» و «همه خلاق‌اند و فقط شاید فرصت ابرازکردن پیدا نکرده‌اند

ما این دو جمله را به‌طور ویژه دنبال می‌کنم. سنگ‌بنای باوری ما طراحی موقعیت‌هایی‌ست که دانش‌آموزان‌مان تلاش کنند از قوه‌ی خلاقیت‌شان الهام بگیرند.