دبستان رهیار

معرفی دبستان رهیار

ما در دبستان رهیار بر این باور هستیم که فرزندانمان شایسته حضور در دبستانی با فضای آموزشی و امکانات متعدد هستند که بتوانند روند رشد جسمانی و ذهنی خود را به خوبی طی نمایند. فرزندانی که آینده‌سازان جامعه ما هستند و امید ما برای دستیابی به جامعه‌ای بهتر محسوب می‌شوند.

دبستان رهیار

فضاهای موجود در دبستان رهیار شعبه پونک

کتابخانه مدرسه

کتابخانه

از ابتدا معتقد بودیم که اگر دانش آموزان خود را به سمت کتاب‌خوانی هدفمند سوق دهیم، می‌توانیم روند رشد آنان را با بهترین کیفیت مشاهده کنیم. در روزگاری که فضای مجازی، بخش مهمی از زندگی فرزندان ما شده‌اند، کتاب‌خوانی مهجورتر از گذشته است و ما وظیفه داریم نگاهی متفاوت به این امر بسیار ارزشمند داشته باشیم. دبستان رهیار، با آگاهی از امر مهم کتاب‌خوانی، فضای کتابخانه‌ای بزرگ، باکیفیت و ارزشمند را برای دانش آموزان فراهم آورده است. دانش آموزان عزیز می‌توانند متناسب باسلیقه خود، در میان کتاب‌هایی که تماماً متناسب با سن آنان انتخاب شده است، قدم بزنند و آن کتابی را که مدنظر دارند، انتخاب نمایند. کتاب‌های کتابخانه دبستان رهیار در حوزه‌های داستانی، علمی، تخیلی، آموزشی و... است و می‌تواند نیاز و خواست هر دانش‌آموزی را برطرف نماید.

پایه شش رهیار

فضای جدای پایه ششم

دانش آموزان ما باید بتوانند در آرامش درس بخوانند، زنگ‌های استراحت خود را بی‌دغدغه پشت سر بگذارند تا برای کلاس بعدی آماده شوند و به‌طور کل امنیت و آرامش را در مدرسه احساس کنند. برایمان آشکار است که دانش آموزان پایه ششم با توجه به رشد جسمی و ذهنی، تفاوت‌های بسیاری با دانش آموزان دیگر دارند از همین رو نمی‌توان آن‌ها را در یک محیط کنار یکدیگر آموزش داد. با توجه به موارد گفته‌شده تصمیم بر آن شده است که دانش‌آموزان پایه ششم، فضایی جداگانه نسبت به سایر دانش‌آموزان داشته باشند تا هر دو دسته بتوانند در آرامش کامل و در محیطی بانشاط، آموزش‌های خود را فراگرفته و بی‌دغدغه درس بخوانند.

هنر در دبستان

کارگاه هنر

هنر، زمینه‌ساز خلاقیت افراد است مخصوصاً اگر از سنین پایین آغاز شود. ما در دبستان رهیار تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا دانش‌آموزان ما به‌غیراز تحصیل علم، با کمک کلاس‌های آموزشی هنر، تخیل خود را تقویت کنند، توانایی تفکر را بیاموزند، خلاقیتشان را بیش از گذشته به یادآورند و در مسیر رشد ذهنی گام‌هایی جدی‌تر بردارند. از همین رو یکی از مهم‌ترین فضاهایی که در دبستان رهیار تهیه و آماده‌شده است، کارگاه هنر است. در این کارگاه دانش آموزان در مقاطع مختلف با همراهی مدرس، با رشته‌های مختلف هنر آشنا می‌شوند، استعداد خود را می‌شناسند و یاد می‌گیرند چطور از آن برای رسیدن به خواست و اهداف خود استفاده نمایند.

یادگیری

مرکز یادگیری

این بخش شامل کلاس‌های درسی است که دانش آموزان هر مقطع را به‌صورت جداگانه در خود جای می‌دهد. در طراحی این بخش تلاش شده است که کیفیت حضور در کلاس برای دانش‌آموزان به حداکثر خود برسد. توجه به میز و نیمکت‌های استاندارد، کلاس‌های پرنور، چیدمان مناسب هر مقطع و... ازجمله مواردی هستند که در مرکز یادگیری به آن‌ها توجه شده است.

حیاط دبستان

حیاط با کف مناسب

سلامت جسمانی دانش‌آموزان به همان اندازه در اولویت ماست که سلامت ذهنی آن‌ها امری مهم محسوب می‌شود. از همین رو تلاش شده است محیط حیاط به‌گونه‌ای طراحی شود که دانش‌آموزان در زمان‌های استراحت و ساعات ورزشی، بدون مشکل بازی کنند، بدوند و ساعات ورزش را پشت سر بگذارند. کف حیاط دبستان رهیار با پوشش استاندارد پوشیده شده است و امنیت و سلامتی را برای دانش آموزان مقاطع مختلف، ایجاد می‌نماید.

خدمات دبستان رهیار

مشاوره
مشاوره
یکی از مهم‌ترین خدماتی که در دبستان رهیار مورد توجه است، خدمات مشاوره برای دانش‌آموزان و خانواده آن‌هاست. بروز چالش‌های متعدد لزوم یاری‌گرفتن از مشاور را برایمان روشن می‌کند. از همین رو ما در دبستان رهیار تلاش کرده‌ایم تا خدمات مشاوره را به بهترین شکل ممکن برای دانش‌آموزان خود فراهم آوریم.
فوق‌برنامه‌های دبستان رهیار
فوق‌برنامه‌های دبستان رهیار
ما در دبستان رهیار نیازهای کنونی جامعه را مورد توجه قرار می‌دهیم. در شرایط فعلی یادگیری کامپیوتر و زبان برای تک‌تک افراد امری بسیار مهم است. از همین رو با ارائه فوق‌برنامه‌های هدفمند، در تلاش هستیم که دانش‌آموزانمان را متناسب با نیاز زمانه پرورش دهیم و آن چیزی که در چارت درستی آموزش‌وپرورش نیست اما امری لازم است را در فوق‌برنامه‌ها ارائه کنیم.
مشاوره بهداشتی
مشاوره بهداشتی
توجه به بهداشت دانش‌آموزان و سلامتی جسمانی آنان امری بسیار خطیر است. با توجه به همین امر دبستان رهیار به ارائه مشاوره‌های بهداشتی دانش‌آموزان اهتمام ورزیده است و تلاش می‌کند سلامتی جسمانی دانش‌آموزان را به بهترین شکل ممکن، مورد توجه قرار دهد.

ابتکارات دبستان شعبۀ پونک رهیار

سند جامع ابتکارات مدرسۀ کیفی، مجموعه ای از تمام ابتکارات مربوط به به کارگیری و پیاده سازی الگوی مدرسۀ کیفی است. منظور از ابتکار در رهیار، یک برنامۀ عملیاتی است که می تواند بخشی از اهداف مدرسۀ کیفی را محقق کند. هرکدام از ابتکارات سندی مخصوص به خود دارند که چگونگی آماده سازی و پیاده سازی آن را شرح می‌دهد. در حال حاضر، بیش از 10 ابتکار از مجموعۀ ابتکارات مدرسۀ کیفی در دبستان رهیار (پونک) در حال اجراست و عملیاتی شده است. باقی ابتکارات در آینده و پس از بسترسازی مناسب واردمرحلۀ اجرایی خواهند شد.

به گمان ما استفاده از معلمان تخصصی برای درس‌های پایه در مقطع دبستان بر خلاف آموزه‌های مورد دفاع در آموزش-پرورش و نامتناسب با ظرفیت و شرایط روانی دانش‌آموز دبستانی است. وقتی از معلم کلاس به جای معلم تخصصی استفاده می‌شود، زمان تعاملات انسانی باکیفیت بین معلم و دانش‌آموز افزایش پیدا می‌کند.
همچنین توجه و تمرکز معلم اصلی بر تعداد محدودتری از دانش آموزان خواهد بود که کیفیت بیشتری را متوجه تعداد محدودتری از دانش‌آموزان خواهد کرد. معلم اصلی هر کلاس، غلاوه بر آموزش یک یا چند درس به دانش‌آموزان آن کلاس، مسئول اصلی پرورش دانش آموزان کلاس نیز است. منظور از پرورش، رشد و توسعۀ فردی و گروهی دانش آموزان کلاس در جنبه‌های مهارتی، رفتاری، ارتباطی و نگرشی، علاوه بر جنبه‌های دانشی و فنی است.

معلم اصلی کلاس وضعیت تحصیلی، رفتاری و ارتباطی تک تک دانش‌آموزان کلاسش را به طور مستمر پایش می‌کند.

نشست هفتگی کلاسی، نشست هفتگی دانش‌آموزان هر کلاس با یکدیگر برای گفتوگو دربارۀ مسائل مختلف مرتبط با کلاس، مدرسه فرایندهای آموزش و یادگیری است. در این نشست‌ها خواسته‌ها، انتظارات، عالایق،آرزوها، خاطرات و تجربیات دانش‌آموزان طرح می شود. علاوه بر این، دربارۀ مشکالت کلاس و مدرسه
گفت‌وگو می‌شود و معلم کلاس از این فرصت برای ارائۀ آموزش های غیررسمی، راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان بهره می‌برد. نشست کلاسی به معلم کمک می‌کند تا همراه دانش آموزان جامعۀ کوچک کلاسی را بنا نهند. نشست کلاسی کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و گفتگو در دانش‌آموزان تقویت شود.

شناخت دقیق، روشن و بی‌واسطه یکی از الزامات اصلی شناخت روابط کیفی و شکل‌گیری محیط کیفی است. مدرسه و قواعد رفتاری در آن باید برای مخاطبان آن یعنی دانش‌آموزان، والدین و کادر و معلمان آشنا و روشن باشد تا به لحاظ روانی محیطی امن‌تر را برای همه فراهم کند. معارفۀ راهبرانه مجموعۀ اقداماتی مبتنی بر اعلام دقیق، روشن و بی واسطۀ شش جنبۀ آشنایی )من کیستم؟ چه مواضعی دارم؟ چه انتظاری دارم؟ چه انتظاری ندارم؟ چه کاری می‌کنم؟ چه کاری نمی‌کنم؟( است که مدیران، معلمان و تمام کارکنان مدرسه در آغاز و در طول ارتباط کاری/آموزشی/مشاوره ای خود با مخاطبانش )شامل دانشآموزان، والدین، معلمان و…( انجام می‌دهند.
این اقدامات به عنوان ضرورتی همیشگی و همگانی، در قالب یک طرح اجرایی مشخص، با طراحی و آماده سازی پیشینی صورت می‌گیرد.

از آنجایی که برقراری و تقویت روابط مؤثر و سازنده و ایجاد محیط یادگیری مثبت، حمایت‌گر، اعتماد پذیر و کارآمد، از الزامات بنیادین آموزش کیفی و ایجاد کلاس و مدرسۀ کیفی است،ضرورت دارد که زمان کافی برای دستیابی به این دو عنصر زیربنایی) روابط مؤثر و محیط یادگیری مثبت (در نظر گرفته شود. بر این اساس، دو هفتۀ آغازین هر سال تحصیلی فقط صرف اقدامات و فعالیت‌هایی می‌شود که به دستیابی و تقویت این دو عنصر در کلاس درس و مدرسه منجر خواهد شد و طرح کار اجرایی آن در طول تابستان طراحی شده است.
فعالیت‌های آموزشی و تدریس معلم، پس از آشنایی دانش‌آموزان با معلمان و همکاران مرتبط، فضاها، قوانین، رویه‌های ثابت کاری کلاس و مدرسه و زمان بندی‌های برنامۀ هفتگی آغاز می‌شود.

نشست‌های آغاز سال تحصیلی در طول تابستان میان مدیر هر پایه و تک تک خانواده های آن پایه در سال تحصیلی پیش رو برگزار می‌شود. این جلسات گفت وگوهای اختصاصی و جداگانه با هر خانواده است که بین 30 تا 60 دقیقه زمان می‌برد. در این نشست‌ها، فرصت و بستر مناسبی برای آشنایی و طرح انتظارات، خواسته‌ها و پیشنهادات طرفین برای یک سال همکاری در حوزۀ آموزش و یادگیری دانش‌آموز فراهم می شود. این نشست‌ها نخستین گام برای جذب همراهی و مشارکت والدین در خلق محیط کارآمد یادگیری و فرایند یادگیری دانش‌آموز هستند

هدف از این ابتکار، خلق فرصت یادگیری برای دانش‌آموزانی است که هنوز بخشی از آنچه باید یاد بگیرند را به‌طور کامل یاد نگرفته‌اند. بدین ترتیب، تلاش می‌کنیم تا محیط یادگیریعاری از شکست را تقویت کنیم و از تحقق یادگیری تمام آنچه یاد گرفته شود، مطمئن شویم. معلمان برای ایجاد فرصت یادگیری از سه راهبرد فرصت زمانی بیشتر فرصت تدریس مجدد و فرصت ارزشیابی مجدد بهره می‌برند

در میانۀ ارائۀ دروسِ هر روز و در فضای کلاس درس، معلم اصلی کلاس دست کم یک بازی اجرا می کند. اهداف اجرای این بازی، ایجاد بستر ارضای نیاز به تفریح در دانش‌آموزان کلاس، ایجاد و تقویت محیط بانشاط برای یادگیری، تقویت شوق یادگیری در دانش‌آموزان، ایجاد فرصتی برای تقویت و تعمیق روابط و ایجاد فرصتی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و مشارکتی است.

قلدری به دسته ای از رفتارهای مخرب گفته می‌شود که دانشآموز یا گروه خاصی از دانش‌آموزان را در مدرسه هدف بگیرد و مورد آزار قرار دهد و این آزار به صورت تکرارشونده رخ دهد و یا بیم تکرار آن رفتار وجود داشته باشد و همچنین شکلی از نابرابری قدرت در آن رفتار مشاهده شود. به دلیل آثار بسیار مخرب و طوالنی مدت این رفتار مخرب، دبستان رهیار در تلاش است تا سیاست مقابله با قلدری را در مدرسه اجرا نماید.